Har min armering framme fortfarande och ska om några dagar gjuta.

Ska man dra någon slags skyddsjord från armeringen till elcentralen? Det är vattenburen golvvärme.
En åskledare kanske ska förberedas för?
Vad finns det att tänka på?
 
Redigerat:
I nuläget ska du tänka på att armeringen är tillförlitligt sammanfogad, och att det sticker upp en stump (efter gjutningen) i närheten av (huvud)elcentralen som du senare kan ansluta till skyddsutjämningen.

Vill du ha åskskydd *tror* jag att det är bra om plattan har god kontakt med jord, och/eller att du gräver ned en ringledning runt huset.
 
Bo.Siltberg skrev:
I nuläget ska du tänka på att armeringen är tillförlitligt sammanfogad, och att det sticker upp en stump (efter gjutningen) i närheten av (huvud)elcentralen som du senare kan ansluta till skyddsutjämningen.

Vill du ha åskskydd *tror* jag att det är bra om plattan har god kontakt med jord, och/eller att du gräver ned en ringledning runt huset.
I princip så har ju armeringen ingen kontakt med jord då den ligger på cellplast.
Fick höra något om att det kan vara bra att jorda men jag förstår inte hur och varför man bör göra detta.

En ringledning runt huset är det lite sent för det orkar jag inte då jag har gjort en del markarbeten klart. Men i grunden kan jag ordna något fortfarande.
 
Du får ett väldigt bra skydd mot störningar från åska om du ser till att armeringen kopplas ihop med resten av alla skydd på el, tele, TV mm i PUS. tänk på att ta in alla externa kablar så nära varandra och så nära PUS som möjligt.
Genom att du har jordat armeringen minskar du risken för att det uppstår stora potentialskillnader i huset vid ett blixtnedslag i marken nära huset. Den spänningsvåg som breder ut sig vid nedslaget kommer att avledas genom armeringen och genom den gemensamma jorden vid PUS kommer risken för överslag att kraftigt minska.
 
Så att ta en grov grön/gul kabel och klamra fast i armeringen och leda upp där min central ska vara är en bra ide.
 
Det skall göras lite noggrannare än så, men det är inte speciellt komplicerat. Börja med att läsa här.

Å andra sidan skulle jag inte bry mej om åskledare, det rekommenderas endast i extrema fall.
 
mycke_nu skrev:
Det skall göras lite noggrannare än så, men det är inte speciellt komplicerat. Börja med att läsa här.

Å andra sidan skulle jag inte bry mej om åskledare, det rekommenderas endast i extrema fall.
Tackar!
Om vi bantar ner det till en lagom privatperson/hempularnivå då ;)
Kanske har någon vek stålwire liggandes hemma. Drar den i en stor ring på armeringen.
Klamrar fast den med slangklämmor. Tar en grön/gul kabel och klamrar fast i denna slinga. Märker på den och leder upp där centralen ska vara.
Jordspett är det något att slå ner? Har ett tomrör in i grunden så jag kan ha spett 1m ifrån grunden och sedan leda in kabeln.

Kan det vara en rimlig privatperson/hempularnivå?
 
Jag halvfuskade lite vid den senaste utbyggnaden och köpte elgalvad (det ska vara varmgalvad) stålwire vilken jag fäste med små wireklämmor från järnaffären i armeringen (två i varje matta). Tror att stålwiren var ca 15 mm2, minns inte riktigt.

Stålwiren sticker upp på ett diskret ställe och sedan har jag skarvat vidare med 6 mm2 grön/gul till PU-skenan vid centralen.

Jordtag har jag lyckats glömma VARJE gång jag grävt runt huset, men nästa gång skall jag lägga ner något kopparskrot. Det krävs ca 1-2 m2 yta mot jorden om jag inte minns fel. Antingen får man ta en kopparplåt på 0,5-1 m2 eller en lång kopparwire av lämplig grov dimension (dyrt).
 
mycke_nu skrev:
Jag halvfuskade lite vid den senaste utbyggnaden och köpte elgalvad (det ska vara varmgalvad) stålwire vilken jag fäste med små wireklämmor från järnaffären i armeringen (två i varje matta). Tror att stålwiren var ca 15 mm2, minns inte riktigt.

Stålwiren sticker upp på ett diskret ställe och sedan har jag skarvat vidare med 6 mm2 grön/gul till PU-skenan vid centralen.

Jordtag har jag lyckats glömma VARJE gång jag grävt runt huset, men nästa gång skall jag lägga ner något kopparskrot. Det krävs ca 1-2 m2 yta mot jorden om jag inte minns fel. Antingen får man ta en kopparplåt på 0,5-1 m2 eller en lång kopparwire av lämplig grov dimension (dyrt).
Tackar. Finns ju alltid en teoretisk version man ska göra och så finns det versionen som alla gör för det duger alldeles utmärkt :)
 
mycke_nu skrev:
Jordtag har jag lyckats glömma VARJE gång jag grävt runt huset, men nästa gång skall jag lägga ner något kopparskrot. Det krävs ca 1-2 m2 yta mot jorden om jag inte minns fel. Antingen får man ta en kopparplåt på 0,5-1 m2 eller en lång kopparwire av lämplig grov dimension (dyrt).
Det går bra med galvad stålwire också det är bara att dubbla arean. Eller kör ner ett jordspett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.