Är det?

Kortsida där takstolarna går från långsida till långsida, spännvidd 8 m.

Gaveln jag undrar om har fem stora fönster och en altan dörr, inga reglar i den väggen direkt.

Det jag tänker är att första takstolen Får stöd på långsidorna endast och hålls upp av detta.

Huset är ett modulhus från 1972, och närmar sig byte av samtliga fönster.
 
Du skriver lite konstigt men om inte man byggt in en grov regel/pelare i väggen i mitten av spannet så är antagligen takstolen självbärande. Har de andra takstolarna samma dimension och saknar de också stöd på mitten i form av hjärtväggar eller pelare?
 
Jag bor också i ett hus från 72 som påminner en del om det du beskriver. Vi har dock bara fem fönster och ingen dörr som orginal. Sitter det inga reglar mellan fönstren? Hos oss är väggen byggd så att den är reglad med 2 st 45x70 intill varandra var 120cm och mellan dessa sitter fönstren.
Eller rättare sagt är det så det ska vara. Vi upptäckte nyligen att husets förra ägare plockat bort två av dessa "stolpar" för att få plats att byta det ena fönstret mot en altandörr. Så på 3,6m sitter det inga reglar alls. Även om gaveln står kvar, så kan man när man tittar noga se att där är en liten sättning. Taket hänger ner lite på mitten. Så någon skillnad gör ju reglarna.

Du kan ju vända dig till stadsbyggnadskontoret i din kommun och se vad dom har för ritningar på ditt hus. Med lite tur kan du där se hur huset är konstruerat. Kring den tiden ditt hus är byggt förekom det ibland att man använde sidostolparna i fönstren som en del av den bärande konstruktionen. Är ditt hus byggt så vill du nog helst stötta takstolen med något annat meddans du har fönstren ute, för att undvika sättningar.
 
Hej, ja det sitter en vägg i hela huset på mitten, den är dock gjord med 45*45 .

6 fönster + dörr är det. Och sitter karm mot karm. Så troligtvis är karmarna med i den bärande konstruktionen, så man får väl byta två fönster o taget eller stötta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.