Hej!
Jag har fått ett akut problem med en starkt rötskadad kastanj som står solitärt på en liten trekant vid två vägar. En stor bit av trädet har redan ramlat in på min tomt utan yttre påverkan som vindförhållande. Det bara ramlade ner. Det är kraftigt rötskadat och nu hotar en stor bit av trädet med toppkronan att också ramla in på tomten och nu även hamna på bilen som jag inte vet var jag nu skall ställa säkert.

Vägsamfälligheten är inte verkställd enligt lagfartsmyndigheten. Jag har bett kommunen att besiktiga trädet, men de kommer inte. Med tanke på att trädet är mycket dåligt har jag bett räddningstjänsten toppa kronan. Men det har mötts med tystnad. Jag har fotograferat rötskadan så kommunen vet hur det ser ut.

Det finns en idrottsklubb som nyttjar den lilla vägen, har de något ansvar för trädet? Den lite större allmänna vägen har trafikverket ett ansvar för trädet? Mitt försäkringsbolag säger att vi kan enbart vänta tills trädet fallit innan de kan göra något. Trädet är så dåligt att det är allmänfarligt. Vem har ansvaret för ett träd som är allmänfarligt och vem har ansvar att besiktiga trädet. Själv är jag till yrket miljö- och naturvetare och är till yrket kompetent att bedöma trädets skick men är också jävig. Tacksam för svar :(
 
Vill nog påstå att markägaren är ansvarig.
Det framgår inte rikigt vem som äger marken där trädet står?
 
Det är svårt att få fram vem som är markägare enligt lantmäteriet det tycks vara ett ingemansland. Och om jag vill ha en utredning får jag betala den själv och det har jag inget intresse av eftersom jag inte har anspråk på marken. Jag trodde aldrig det skulle vara så komplicerat När det är ett ingemansland är det inte då kommunen som har ansvaret om trädet utgör fara för liv och egendom? eller är det vägverket?
 
  • Gilla
BOLIBOMPA
  • Laddar…
Har också fått besked från försäkringsbolaget att man måste invänta en olycka innan något görs. På granntomten som är en urgammal oanvänd samfällighet till 16 lantbruk, föll en rutten björk in på min tomt och var på håret att slå ihjäl en av snickarna. Ringde och frågade och möttes bara av långa suckar från LF. Omöjligt att reda ut inom rimlig tid enligt dem. Jag fick helt enkelt hoppas att inget allvarligt händer. Tur man är skogsägare själv och vet hur man avverkar effektivt. ;)
 
Tack Johan. Bra att få det bekräftat att det ät så, jag har vägverket som sista möjlighet eftersom det hotar två vägar. Samtidigt går folk här och bilar kör förbi trädet så det är mer allmänt farligt och då borde någon ta ansvar så att det inte händer en olycka. men så är det tydligen inte Själv kan jag inte ta ner det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.