Hej, jag la på nytt lager grus lite väl sent det här året. Borde gjort det tidigare, för det under hade hunnit ta sig och växa en bit och plötsligt hade lastbilen med grus varit här och dumpat 4,5 ton. Då var det bara och kratta ut så man kunde använda uppfarten.

Så jag glömde helt enkelt att lägga på en markduk innan gruset.

Så nu så tyvärr på ett par ställen har gräset stuckit upp och växer alltså fortfarande. Det är cirka 20 cm tjock på 90%, lite mindre på vissa ställen där det nu växer igenom.
Jag vill döda växterna innan det växer för mycket.

Finns det något starkt medel kan kan hälla på större ytor som verkligen tar död på allt vad växter heter?
 
Runt stenläggningar och annat har jag kört med gasolbrännare, man behöver inte förkolna växterna bara gå förbi dom som hastigast så att cellmembranen spricker.
 
Jag tänker testa salt på mitt ogräs. Både billigt och ganska miljövänligt.

Någon som har erfarenhet av det?
 
Göran.W
Salt funkar bra så länge man inte är snål för små mänder salt får gräset att växa i stället
 
Ättika?
 
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Roundup är väl effektivt, men anses väl inte så mijövänligt.
 
Köpte en gasolbrännare på biltema (bra att ha till annat oxå). Måste man gräva sig ner och bränna roten, eller kan man bränna så gott det går genom gruset utan att gräva för mycket?
 
Läs inlägg #2. Nej, du behöver inte elda dem till aska :) Om du sedan strör på salt är chansen att det försvinner ännu större.
Jag fick förklarat för mig att när de "brännts" suger de upp så mycket vatten de bara kan och de flesta växter gillar inte saltvatten
 
Har du prövat använda skyffeljärn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.