Lina skrev:
Vi har parkett - ek - i köket och tycker det funkar bra. För att skydda golvet från spill från oss själva och små barn har vi ganska grova men snygga mattor framför köksbänkarna
Vad är det för mattor ni har framför köksbänkarna och var har ni köpt dem? Vi har provat gamla hederliga trasmattor men de åker bara omkring. Skall också ha ekparkett i köket, men vill skydda golvet (t ex när barnen skall vara med och diska...).
 
Man kan köpa lösa halkskydd/glidskydd av gumminät som man lägger under mattorna. Då glider de inte runt så lätt. Finns att köpa billigt i mattaffärer, på Ikea, Jysk och liknande ställen.
 
Hej brykthed,

Mattorna vi har är köpta på Ikea dem med. De är nog inte alltför ovanliga. De är avlånga och gjorda av något slags "gräs" och så är det en decimeterbred kant av tyg runt om. De är alltså brun-beiga och vi har en beige tygkant runt om (finns i blått också tror jag). Smälter bra ihop med golvet om man inte vill ha för mycket färg och ligger still för det är nåt gummiaktigt på baksidan. De känns jätteriviga om man tar på dem med handen men för fötterna som ju är lite tåligare funkar det bra. Däremot är det ingen populär lekmatta hos barn men det är bara bra för då slipper man en massa drag runt byxbenen när man lagar mat. ;D
 
brykthed skrev:
Vad är det för mattor ni har framför köksbänkarna och var har ni köpt dem? Vi har provat gamla hederliga trasmattor men de åker bara omkring. Skall också ha ekparkett i köket, men vill skydda golvet (t ex när barnen skall vara med och diska...).
Vi har dessa plastmattor i köket och de funkar ooootroligt bra :-* halkar inte ett smack(även utan underlägg) och är dessutom jättemjuka att gå barfota på, fullt i klass med trasmattor om inte bättre, samt det bästa av allt, går att tvätta i maskin MEN vad ännu bättre är, de mesta/flesta fläckarna går bort bara genom att torka med disktrasan (alltså liknande, inte samma som bänken ;))behöver alltså inte tvättas i maskin särskilt ofta - helt suveräna och dessutom ursnygga,tycker jag iaf.

MVH/Christina.

http://www.pappelina.com/sidor/vera.htm
 
byggimpert skrev:
Vi har dessa plastmattor i köket och de funkar ooootroligt bra :-* halkar inte ett smack(även utan underlägg) och är dessutom jättemjuka att gå barfota på, fullt i klass med trasmattor om inte bättre, samt det bästa av allt, går att tvätta i maskin MEN vad ännu bättre är, de mesta/flesta fläckarna går bort bara genom att torka med disktrasan (alltså liknande, inte samma som bänken ;))behöver alltså inte tvättas i maskin särskilt ofta - helt suveräna och dessutom ursnygga,tycker jag iaf.

MVH/Christina.

[länk]
Bra tips och bra länk! Ska fundera på inköp av sådana framöver!

/brykthed
 
Vi la in laminatgolv med ask från Kährs, jättesnyggt och det ska vara klart tåligare än t ex ek, men eftersom vi tillhör c och d enl ovan så blir det oundvikligen märken, rivstart från en kissnödig schäfer sätter sina spår.

 
Hej!
Fick info i golvbutiken att oljad golv brukar man inte slipa om som man gör i fall golvet är lackad. Lacken slits och man ska göra om behandlingen med att slipa och lacka men i fallet oljad så är det bara att pensla på oljan utan att slipa den innan. Låter enkelt ;). Då kanske duger oljad också i köket bara det inte är av mjuk furu?
gaia
 
I vårt kök ligger en korkoplastmatta, som jag tyckte var riktigt opoppig när vi flyttade in. Nu tycker jag det är ett toppen golv och överväger att behålla det när vi fixar köket. Skönt att gå på och "gömmer" smulorna - tills jag trampar på dem..
 
Jag skulle vilja dela med mig av en erfarenhet jag fick när jag gjorde om köket i min funkislägenhet:

Om du väljer trä (som jag gjorde) vill jag varmt rekommendera att du väljer någon form av tiljor med nåt emellan. Detta är oerhört praktiskt då:

1. Du behöver inte oroa dig för att golvet blir repigt, det är bara att slipa med ett sandpapper och sedan olja.

2. Nåten gör att man inte behöver oroa sig då det av någon anledning blir simbassäng på köksgolvet, vattnet stannar kvar ovanpå golvet och rinner inte ner i bjälklaget.

3. Välj ett hårt träslag (gärna ek) och olja in ordentligt.

Om du gör på detta sätt så tror jag att du kommer att bli nöjd. Baksidan är dock att ektiljor inte är helt billiga men om du letar skall du nog kunna finna ett pris på ca 500-550:- per kvm.

Lycka till med köksgolvet!

/Roger
 
Nackdelen med oljade golv är ju att det ska underhållas. 1 gång per år eller något i den stilen ska det oljas in.
Hur kul är det att flytta runt alla möbler och svabba runt med olja på golven?
 
Vi står inför samma val, men väljer helst laminat, trots att vi bor i ett gammalt hus. Vi har hört att produktutvecklingen reducerar ljudet.
 
Jag funderar också på vad jag ska välja till köket, jag tror att jag vill ha någon typ av plattor. Forbo har ett linoliumgolv i skivor, någon som provat detta?

http://www.forbo-linoleum.com/click/
 
Jag måste säga att jag valde ett limmat pergogolv till köket för några år sedan, och råkar numera bo på ett annat ställe också med limmat pergogolv, det har fungerat över all förväntan.

Pergogolv är ganska dyra laminatgolv med snygga utföranden. de fås i olika typer, som click och lim och sånt.

Man väljer inte pergogolv för att det ska vara ett 'billigt laminatgolv', man väljer pergogolv för att det ska vara slitstarkt och snyggt.

Mycket starkare än linenoleum och parkettgolv. Det GÅR i princip inte att repa.

Om det skulle bli några märken i golvet (händer ytterst sällan, man ska i princip KASTA en brödkniv ner i golvet) så är det enkelt och snyggt att använda deras lagningskit.

Pergogolv 'rör' inte på sig eller spricker (fukt och sånt, eller torka och värme) och är otroligt lättstädade, räcker oftast med dammsugare.

Kan rekommenderas !!
 
Vi har stavparkett i köket och matplatsen. Huset är cirka 15 år gammalt. Både vi och den förra familjen/ägaren har tre barn.

Slitaget är HÅRT med tre ungar. Värst är det dock vid diskbänk och diskmaskin där det ständigt stänker ner vatten på golvet och bildar svarttonade fläckar eller fnasor i det repiga golvet. Jag blir tokig på att se eländet!

Vi har inga mattor alls, av olika skäl, men den förra familjen hade en stor trasmatta under bordet. Det var det enda stället vi INTE utforskade innan vi köpte huset. Kändes inte motiverat att lyfta på ett stort matbord och en stor matta för att inspektera golvet. Men det borde vi ha gjort, för där var lacken närmast bortskrapad av gud vet vad (ser ut som om någon gjort cirkelformade rörelser med svinto på lacken).

Vi skulle kunna slipa av allt och lacka om, men det är inte så lockande med vår extremt öppna planlösning som skulle innebära att vi mer eller mindre måste plasta in exakt hela huset invändigt...

Jag önskar att jag hade haft klinkers med värmegolv istället. Det är trots allt inte så ofta man ramlar och slår huvudet i golvet eller tappar glas i golvet. I vårt förra hus fanns korkoplast och förra lägenheten hade linoleum. Både dessa var "varma" och behagliga att gå på samt mycket lätta att rengöra.

Parketten är snyggare än de tidigare köken, men bara om man klarar av att bortse från all nötning.
 
Hej!

I vår lght hade vi pergo laminatgolv, som någon skrev om ovan. Helt suveränt, ganska snyggt och det gick nte att repa! Vi tappade en välslipad globalkniv rakt mer och det blev ett litet, litet jack...
men efter en vattenskada så bytte vi golv till oljad björk! Visst är det märken i golvet, men inget man direkt ser och det är mycket snyggare och mjukare än laminaten. Och varmare. Och det här med att behandla det en gång per år, visst, men tvättar du inte golvet i ett kök oftare än en gång per år, då vet jag inte... Det finns en olja man ska använda då man tvättar golven, istället för typ ajax eller såpa. Lika löser lika, så fettfläckar går bort hur lätt som helst (och andra fläckar med)! Och det blir kanon. Där vi går mycket tvättar jag golvet oftare och då blir golvet än mer inoljat. Det kan inte bli fel helt enkelt!

Nu har vi köpt hus och har bestämt oss för klinkers :)
med värmegolv! Jag befarar att detta kommer att bli väldigt hårt, men jag får helt enkelt ha innetofflor i köket om jag ska stå där länge.

lycka till med ditt val!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.