Jag vill få en mer öppen hall genom att ta bort spjälor under trappen och övervåningens golv. Men har de bärande funktion? Skulle vilja ta bort alla men att ta bort hälften skulle också göra stor skillnad.
Hur mycket påverkar det stadgan i räcket på övervåningen?

IMG_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag är rätt säker på att spjälorna inte har någon bärande funktion, och att dom stabiliserar räcket i väldigt liten omfattning, iom att varje spjäla har dubbla skruv i vangen.
Jag själv skulle glatt såga bort spjälorna under trappen om jag så önskade.

Men du kan vänta litegrann och få någon "second opinion" om frågan, innan du börjar såga. Ty idiotsäker är jag ju inte. ;)
 
Ja, jag hade inte ens tänkt tanken på att trappan inte skulle vara självbärande utan dessa spjälor.
 
Spjälorna som sitter i bjälklaget har dessutom kortare infästning än vad de som sitter i vangstycket har.
 
Spjälorna uppfyller inte kraven på böjning. Låt mig uttrycka de så här. Om de hade haft en bärande funktion hade de överhuvudtaget inte gjort någon nytta eftersom de skulle böja sig som tandpetare så fort man belastar dem.

Det gäller för alla utom hörnstolpen. Den är iaf i teorin tillräckligt grov för att bära halva trappan.

Den här typen av trappa är normalt sett självbärande. Men jag skulle nog dra mig för att säga alltid för helt plötsligt sitter man där med en som inte är det.
 
  • Gilla
Murr3
  • Laddar…
Modulenthus från -74 typ? *ler lite*
Hörnstolpen är bärande, resten kan man ta bort.

/Kent
 
Mikael_L
MK84, det verkar vara ganska stor konsensus från forumet att du kan ta bort alla spjälor, förutom den lite grövre fyrkkantsstolpen.
Jag kände mig förvisso rätt säker själv, men jag har ju inte jobbat något med trappor.
 
Kan tillägga att jag faktiskt i vintras montera ner spjälorna på en liknade trappa. På den fanns de inte ens någon hörnstolpe.

När jag tog bort spjälrona upptäckte jag att de överhuvudtaget inte ens var fixerade i upp/ner led. Så de va just inte så mycket att tänka på där.
 
Alla verkar överens om att jag kan ta bort de flesta spjälorna iaf :)

Anledningen till min oro var att jag läste nån tråd där spjälor tagits bort och trappstegen lossnat efter nått år. Nu hittar jag inte den tråden så kan tyvärr inte länka.

Huset är byggt -76 och vi flyttade in i höstas.
 
Mikael_L
Dina trappsteg är ju försänkta in i vangstyckena, så det är ingen risk.
Det finns antagligen 2 st skruvar iskruvade i varje steg, genom vangen. Dessa får givetvis inte avlägsnas. Jag misstänker att de är dolda bakom spjälorna.
 
Såhär ser det ut bakom spjälorna. Vi kapar spjälorna ungefär 3-4 centimeter nedanför den nedre skruven.

IMG_0284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0284.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte meningen att posta två av samma bild men är nybörjare så det blev så... Jag var iaf snäll och la in en rättvänd när första låg ned så ni slipper vrida på huvudet ;)
 
Skruvarna går inte in i trappstegen.
 
Min missatanke är att de är inskruvade i stegen mer av praktiska skäl. Stegen är väll som brukligt försänkta?

Däremot om du skruvar ut alla skruvarna så kan hela sidostycken bågna och då kommer stegen att ramla på så sätt som någon beskrev tidigare.
 
Mikael_L
Ja dom är kanske skrå-skruvade från andra hållet då. Det vore rätt märkligt om det inte satt skruv alls.

På min trappa går dom iaf rakt genom vangen, med följd att vangen har massor av väl synliga träpluggar som täcker för skruvhålen. :)
Snyggt? Nja ... ;)

Jag la förövrigt märke till även jag har en hörnstolpe av lite kraftigare fyrkantsprofil och den har jag inte monterat än, men jag märker ändå inte av någon olägenhet eller ens knarr.
Jag tänkte vänta med att montera spjälor och sånt till att bygget är klart och inga fler gipsskivor ska upp genom trappan.
Min trappa är f.ö köpt begagnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.