På vissa håll på nätet hävdas det att en router fungerar som en switch om man enbart använder sig av ethernet-portarna, stämmer det?

Det jag tänkt är att köpa en (gigabit-)router och nån gång i framtiden använda den som en sådan, när det kommit en uppdatering som gör att Telia smart-routern går att brygga.
Men tills vidare tänkte jag (om det går) använda den som en switch samt accespunkt för det trådlösa nätverket.
 
Kort svar "ja". Även att använda den som kombinerad accesspunkt och switch borde inte vara några problem. Men, du får antagligen inte i närheten av gigabit om du måste koppla igenom "WAN" dvs internet porten. De processorer och programvara som filterar, NATar osv. din anslutning mot internet är för det mesta kraftigt underdimensionerade för den uppgiften. Som ren dum switch så borde det inte vara några problem dock.

(Se till så att alla datorer som är kopplade till switchen har adresser i samma nät mao, annars så kan det gå långsamt, eftersom trafiken då måste via WAN-porten och sedan tillbaka).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
(Se till så att alla datorer som är kopplade till switchen har adresser i samma nät mao, annars så kan det gå långsamt, eftersom trafiken då måste via WAN-porten och sedan tillbaka).
Det är nog ingen risk om man låter Telia-burken som sköta DHCP och inte har några fasta adresser i andra subnät. Givetvis måste man dessutom stänga av DHCP på routern, annars blir det soppa. WAN-porten skall man som sagt inte använda.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog ingen risk om man låter Telia-burken som sköta DHCP och inte har några fasta adresser i andra subnät. Givetvis måste man dessutom stänga av DHCP på routern, annars blir det soppa. WAN-porten skall man som sagt inte använda.
Nej, det är riktigt. Men det finns andra (mer upplysta leverantörer) som ger dig fler adresser, 5 är exv. vanligt. Och det är då tyvärr inte säkert att de kommer att ligga inom samma nät (Affärsverken Kna är en sådan). Nu stog det ju Telia, så då är det som sagt mest akademiskt. My bad.
 
fubar skrev:
På vissa håll på nätet hävdas det att en router fungerar som en switch om man enbart använder sig av ethernet-portarna, stämmer det?

Det jag tänkt är att köpa en (gigabit-)router och nån gång i framtiden använda den som en sådan, när det kommit en uppdatering som gör att Telia smart-routern går att brygga.
Men tills vidare tänkte jag (om det går) använda den som en switch samt accespunkt för det trådlösa nätverket.
Om du vill slippa Telias smart (Thompson) så går det bra att skaffa ett separat vdsl modem. Zyxel har såna, då får du din brygga och kan själv bestämma konfig i efterföljande router. Leta lite på nätet så du får koll på vilka pvid som gäller, bredband, telefoni och tv är separerat med vlan.

Precis som redan nämnts så går det bra att använda switchen som bara switch, även som accesspunkt på samma gång. Låt bli wan porten bara.
 
Jag kör själv ett teliamodem kopplat till min gbit-switch, som i sin tur ansluter en annan router i min gäststuga.
Jag kör denna med orginal f/w utan problem, och använder den mest som accesspunkt för att förlänga det trådlösa i poolområdet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.