Thomas59 skrev:
Här [länk] är förövrigt en kille med koll på gräsmattor. Han rekommenderar nya Stroller Plus+ T Kombi som ska vara lite vassare än den gamla Kombi+.
Nog för att Olle har en fin gräsmatta, men jag litar inte blint på hans produktplacerade rekommendationer.
 
harry73
Thomas59
Pepparkaka skrev:
Nog för att Olle har en fin gräsmatta, men jag litar inte blint på hans produktplacerade rekommendationer.
Läste Olles sons svar på spekulationerna om produktplacering etc. Olle är nog alldeles säkert precis en sån helyllekille som hans son beskriver så jag tror inte det finns nån anledning att ifrågasätta hans råd.

Rådet att bekämpa maskrosorna med Kombi+ fick jag för övrigt av min syster, långt innan jag hittade Olles hemsida.
 
Det man kan fråga sig är hur mycket gifter, gödning och energi (jag menar bränsle med mera) som den perfekta gräsmattan är värd, och hur perfekt ska den vara? Frågan har förstås inget enkelt svar. På ett sätt är det tur för oss alla att inte alla är lika energiska som Olle B...

(Jodå, jag gör slut på en 8-kilos säck med stroller kombi själv varje år och tänker fortsätta så tills dess brunörten och jordrevan vet sin plats. Men maskrosor har jag inte fler än att de går att ta med en sådan där pjäs man sticker ner och vrider om...)
 
harry73
svartöra skrev:
...
(Jodå, jag gör slut på en 8-kilos säck med stroller kombi själv varje år och tänker fortsätta så tills dess brunörten och jordrevan vet sin plats. Men maskrosor har jag inte fler än att de går att ta med en sådan där pjäs man sticker ner och vrider om...)
Nu blir jag nyfiken. Rensar du bort alla maskrosor innan du gödslar med stroller kombi, eller har du lärt den att spara alla maskrosor så att du kan rensa dom för hand?
 
Thomas59
harry73 skrev:
Nu blir jag nyfiken. Rensar du bort alla maskrosor innan du gödslar med stroller kombi, eller har du lärt den att spara alla maskrosor så att du kan rensa dom för hand?
Man ska INTE rensa bort maskrosorna innan man sprider ut Kombi+. Gödningen gör i princip så att maskrosorna växer ihjäl. Det tar ca 3-4 veckor. Sen självdör dom. Timingen är viktig och det står på påsen när bästa tiden är för bekämpning.
 
harry73 skrev:
Nu blir jag nyfiken. Rensar du bort alla maskrosor innan du gödslar med stroller kombi, eller har du lärt den att spara alla maskrosor så att du kan rensa dom för hand?
I år har jag nog dragit upp tjugo maskrosor, och det gjorde jag i april och början på maj. Strollern kom på häromveckan och då främst av den anledningen att det är ganska mycket brunört och jordreva i gräsmattan.
 
harry73
20 maskrosor har jag på en kvm, men om jag skulle vara lite flitigare med att gödsla och använda stroller kombi+ då hade jag kanske inte heller haft så många maskrosor
 
Thomas59
Fixade lite på tomten i helgen och tog samtidigt bort ett 10-tal maskrosor. That's it!

Året innan jag gödslade med Kombi+ fyllde jag 8 st BIG BAGS med maskrosor. Vet inte men gissar att dom rymmer ca 400 liter styck.
 
Hur sprider man ut Kombi Stroller Plus?

Är det som strösocker eller pulver?

Ska man vattna direkt eller bara strö sprida ut det innan regn?
 
Thomas59
Klicka skrev:
Hur sprider man ut Kombi Stroller Plus?

Är det som strösocker eller pulver?

Ska man vattna direkt eller bara strö sprida ut det innan regn?
Som grovsalt ungefär.

Sprids med en "Spridarvagn" (ungefär som en liten låda på hjul som man drar) tex Gardenas, eller en handspridare. Samma princip men man håller den i handen och vevar på en vev. Går väl att sprida med handen också om det är mindre ytor.

Nja vattning behövs normalt inte.
 
Slängde ut Stroller Plus+ T Kombi för någon månad sedan, grymt effektivt mot ogräset, riktigt imponerad faktiskt! Sämre på mossan dock, där kommer nu järnsulfaten ryka fram snart.
 
Är det giftigt? Tänkte om små barn springer runt barfota i gräset.
 
harry73
Enligt Råd vid förgiftningstillbud (Giftinformationscentralen):
Gödselmedel - Åtgärd 2: Ge lite dryck. Ring Giftinformationscentralen.
Bekämpningsmedel - Åtgärd 2: Ge lite dryck. Ring Giftinformationscentralen.

Så svaret är ja. Alla gödselmedel är giftigt eller i alla fall ohälsosamt, och samma sak gäller för bekämpningsmedel. Men man dör inte direkt av det. Jag tror att det största problemet är att det kan vara irriterande för huden, och därför bör man undvika att barn springer och lekar på gräsmattan innan gödseln har spolats ner i gräsmattan.
 
Jag tror inte gödsel är så farligt så länge man inte äter det. När jag sprider ut det på gräsmattan använder jag händerna och tvättar dom när jag är klar. Jag har inte haft några problem. Visserligen är barnhud mer känslig, men eftersom man bör gödsla innan nederbörd (och då brukar barnen hålla sig inne, eller i alla fall inte springa omkring barfota) är det knappast något större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.