Tyckte mina perenner var sena i år, trodde förs frosten tagit dem, det lilla som kommit är väldigt ynkligt och nästa dag helt borta....!?!
Grävde runt plantorna och hittade dessa larver i jorden, vad ska man göra? vad kommer de ifrån? (kan det vara från den billiga planeringsjorden jag la på tidigare i vår) larv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar också, har grävt en del i gräsmattan den senaste månaden och den typer av larver som du fotograferat finns överallt. De ligger på cirka 5cm djup, kanske 1 larv / dm2. Har dock inte märkt att de äter något.
 
Någon pingborre eller ollonborrelarv kanske? De kan förstöra rötterna ganska rejält, men går oftast främst på gräsmatterötter.
PASwe´s beskrivning låter absolut som någon av ovannämda.

Mvh

Stefan
 
Stew skrev:
Någon pingborre eller ollonborrelarv kanske? De kan förstöra rötterna ganska rejält, men går oftast främst på gräsmatterötter.
PASwe´s beskrivning låter absolut som någon av ovannämda.

Mvh

Stefan

Nej, tror inte det är ollonborrelarv. De är oftast nästan vita, och med ett karaktäristiskt mörkare "skallbaggshuvud". Jag har hittat en del i jorden, både larver och fullvuxna ollonborrar. Gissar på att det var de som tog död på mitt nyplanterade körsbärsträd förra året... =/ Hitta de dem nämligen misstänkt nära i marken där...

Iallafall, hur blir man av med dessa? Har läst att de var svåra skadegörare på gröda förr i tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.