I konsumenttjänstlagen står följande:

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.


Vad innebär "i tid"? Vi sa till om specificerad faktura första gången i februari, kan det betraktas som "i tid"?

Vad det gäller är en mycket omfattande renovering efter en husbrand. Extraarbeten har tillkommit (på vår begäran). Arbetet är inte klart, men en delfaktura har kommit idag. Den är på en klumpsumma, inte ens uppdelat vad som är material och vad som är arbetskostnad. Vi tänker inte betala förrän arbetet är slutfört, men när vi senast hade åsikter om byggaren upphörde allt arbete på vårt hus tills det löst sig :( Detta vill vi inte vara med om igen. Min tanke är att vi helt enkelt ringer till ekonomiansvarig på firman och säger ungefär "ojdå, den här kom visst lite tidigt, ni är ju inte klara än. Dessutom skulle ju fakturan vara specificerad, det sa vi ju i februari." Vad mer kan vi göra? Eller ska vi göra något annat? Vi bestrider inte alls summan och har tyckt att deras priser är skäliga. Slutsumman kommer att hamna på ungefär dubbla det som fakturan är ställd på. Jag vill ändå inte köpa grisen i säcken. Jag vet att dagbok har förts och avtalet byggaren har med försäkringsbolaget har gett fasta priser på allt. Bygget började i höstas, (branden var i maj -11) men tog inte fart på allvar förrän strax före jul. Sa jag till i tid? Hur ska jag göra om byggaren bråkar?
 
Redigerat:
oM byggarn ligger ute med mycket pengar är det väl inte orimligt att man gör en delbetalning under resans gång. Själv har jag gjort betalning "á-conto" på klumpsummor även innan jobbet är klart. Detta justeras senare mot slutfakturan som då skall innehålla fullständig specfikation på tid/material för hela jobbet. Har ni gjort upp om en betalningsplan, eller är det din bild/tolkning att inget skall betalas innan hela jobbet är klart?
 
Som sagt delbetalningar är vanliga, men det bör då framgå av avtalet.

Det där med specificerad faktura gäller nog bara vid arbete på löpande räkning, om ni har fått ett fast pris så såelar det ju ingen roll för er om det har gått 1 timme eller 15 timmar, eller om materialet kostar 1 000 kr och det gick på en timme, har ni fått ett fast pris på ex. 10 000, så är det det som gäller.

Man brukar dock ändå få en angivelse av hur mycket som är arbete för ROT avdraget.

Nu iom. att det gäller en försäkringsskada så är dte lite trickigt med ROT, du bör läsa på reglerna där. För jag har för mig att reglerna är något i stil med att om en del av arbetet bekostas av försäkringsbolag, så får man inte ROT för någon del av kostnaden.
 
Om byggaren ligger ute med mycket pengar eller inte vet jag inte. Hela entreprenadkostnaden är ju stor, men av det står vi bara för knappa 15%. Vad byggaren har för avtal med försäkringsbolaget, som står för resten, vet jag inte.

Inget avtal om betalningsplan har gjorts med oss. Det vi bad om (muntligen) var att få möjlighet att göra en delbetalning förra kalenderåret för att kunna nyttja roten til max. Ett dödsfall i familjen gjorde att vi inte orkade driva den frågan då, men vi fick veta i februari att det var svårt att innan bygget var klart att ens räkna ut vad vi skulle bli skyldiga.
 
Redigerat:
De priser vi får är de avtalspriser försäkringsbolaget förhandlat fram, dvs x antal kronor för att riva en meter vägg och bygga upp den igen. Åtminstone så specifikt måste vi alltså kunna få det?
Sen ville inte byggföretaget räkna på vad våra arbeten skulle kosta i februari, de bara gav oss en uträkning [hela entreprenadkostnaden] - [summan som försäkringsbolaget godkänt] = [vår kostnad för bygget]. Mha den vet vi var kalaset slutar (ungefär, beror lite på åldersavdraget), men vi har sagt sen februari att vi vill ha specificerad faktura.

Vi har fått besked att vi kan göra avdrag för rot, men det blir ett mindre avdrag eftersom vi drog av själva för fönsterbyte, som inte ingick i försäkringsarbetet och gjordes av en annan snickare.
 
KikkiFriberg skrev:
Inget avtal om betalningsplan har gjorts. Det vi bad om (muntligen) var att få möjlighet att göra en delbetalning förra kalenderåret för att kunna nyttja roten til max. Ett dödsfall i familjen gjorde att vi inte orkade driva den frågan då, men vi fick veta i februari att det var svårt att innan bygget var klart att ens räkna ut vad vi skulle bli skyldiga.
Som Hempularen säger så finns en skrivelse om Rot avdrag som säger att om försäkringsersättning har utgivits för någon del kan ej avdrag göras överhuvudtaget. Ett undantag finns men då gäller det att tidigt vara i kontakt med försäkringsbolaget och hoppas att de är välvilliga.

Det är nämligen så att försäkringsbolaget skall i sådana fall reglera skada så att det tydligt specificeras på fakturorna att det endaste är material som ersatts. Motsvarande som en kontantreglering men ändå utan att göra de sk schablonsersättningarna för egen timlön (oftast genom att ersätta högre belopp på materialkostnaden än åldersavdraget medger).

Allt detta är lite på gränsen och vissa försäkringsbolag tvärvägrar så det gäller att ha bra kontakter.

Om ni är den familj jag tänker på så nämnde jag detta för er senast för att komma nu i efterhand och få hjälp av försäkringsbolaget. På tilläggsarbetena är det återigen viktigt att ni får separat fakturering och inte på någon samlad faktura med de kostnader som åläggs er för åldersavdrag. Är fakturorna tillräckligt separerade går det att hänvisa att arbetet ej är ett försäkringsärende och därför skall vara möjligt att göra ROT avdrag.

Angående delbetalning så är frågan, har ni löpande avtal eller fast? Har ni fast så förstår inte jag heller vad ni vill ha specificerat mer än just material kontra arbetstid?

Det blir ofta otroligt rörigt när kunder vill ha tilläggsarbeten och förbättringsåtgärder under pågående försäkringsärende. I slutändan blir det extra viktigt för er att ha koll på juridiken och det praktiska i bygget. I vissa fall så väljer kunder att anlita en konsult som övervakar bygget och kan hålla koll på projektplanerna just för att kunna separera ordinarie arbeten och tilläggsarbeten, ta snabba beslut och vara den argumenterande parten för att försäkringstagaren skall få en så bra uppbyggnad som möjligt (så mycket som möjligt av åtgärder faktureras som försäkringsärende)
 
Att vi inte kan göra avdrag för rot på ett arbete som försäkringsbolaget har beställt visste jag. På tilläggsarbetena däremot har vi fått höra från början att rot ska dras.

Jag nöjer mig med specificering beträffande arbetskostnad och materialkostnad. Någon sån är inte gjord på den faktura vi fått. Försäkringsbolaget har heller inte gjort sitt slutliga godkännande av de arbeten de står för, vilket ju är avgörande för vår slutnota. Jag inser att det är svårt att räkna exakt på alla delarbeten när försäkringsarbeten och tillägg är blandade, men även om det inte går borde vi kunna få en specifikation över hela entreprenaden, med avdrag för det försäkringsbolaget står för.

Om vi är den familj du tänker på? Känner vi varandra i RL?
 
Problemen har varit ganska stora för familjer att få dra ROT i samband med försäkringsskada då företagen oftast inte separerat fakturor utan självrisk eller åldersavdrag har funnits med på samma slutfaktura som tilläggsarbetet.

Be dem att dra ROT direkt på denna delfakturan, då slipper du en hel del problematik vid senare slutfaktureringen

Nej vi känner inte varandra IRL men hade en svag aning att ni frågat tidigare om tilläggsarbeten men jag läser/svarar rätt ofta så minns inte alla tidigare trådar. (har dubbelkollat och det stämmer, det jag tänker på är förra tråden i februari)
 
  • Gilla
LJKarlsson
  • Laddar…
Ok, då förstår jag. Jag blev orolig att jag satt och diskuterade "privat" med någon jag har en proffessionell relation med, sen läste jag Jämtland och blev lugnare :) Jag är otroligt tacksam för alla er som ger av er tid här på forumet. Det här är min första instans när jag undrar över något som gäller mitt lilla hus. Det är en riktig guldgruva!

Det går inte alls att dra rot på denna faktura, det finns ingen specifikation över var som är arbetskostnad, det är bara en klumpsumma.

Att det är otroligt krångligt att räkna på detta har jag förstått :) Vi har gjort en del arbete själva i huset, vilket vi får ersättning för per timme av försäkringsbolaget, vi har valt att avstå från en del av de arbeten försäkringsbolaget ville stå för och lösa de bitarna helt själva, vi har ändrat på en del av återställandet - flyttat på väggar och lagt till ny el och värme, och vi har byggt ett helt nytt badrum där förut bara fanns en minimal toalett. Vissa saker är rena tilläggsarbeten (badrummet tex) och kan därför vara aktuella för rot, vissa är rena försäkringsarbeten (golv och takbyten, målning, byte av isolering osv) och står därför utanför rot. En veritabel snårskog! Lösningen är väl knappast att ge oss en faktura helt utan specifikation?
 
Av det jag kan läsa i TS skulle jag uppfatta "i tid" såsom "i tillräckligt god tid för att entreprenören ska hinna specificera fakturan, skickad den, och få betalt inom den tid han kunnat förvänta sig få betalt, då utifrån vad som överenskommits om betalning". Oavsett vad ni kommit överens om hade ni ju bett om specifikation långt innan han skickade sin faktura, så ni har varit ute i god tid.
 
Men oh har ni valt både kontantreglering, vanlig direktskadereglering och dessutom tilläggsarbeten så kommer företaget ha ett rent helvete vid slutfaktureringen.

Ni behöver inte bry er om vad som behövs i fakturan för att dra ROT utan det är företagets problem. Begär att få avdraget nu direkt på delfaktura. Sedan får de själva stöka på bäst de vill hur de ska dela upp det.

Om de vill ha delbetalning utan ROT och sedan göra upp vid slutfakturering får ni bara ännu en variabel som kan krångla så det skulle jag inte rekommendera

Ps yrkeskontakt har vi nog ej haft och det är också därför jag svarar här på forumet. Kände jag att du bodde i en annan region kanske jag hade varit tystare ;)
 
Men som sagt om du skall kunna få ROT så gäller det att tilläggsarbetena är helt separerade från försäkringsarbetena, så att du kan hävda att det är 2 separata byggprojekt. Eller åtminstonde att fakturorna är utformade så.

Och tolkar man det elakt så borde man ex. inte kunna få ROT för att bygga ett badrum i ett brandskadat rum om andra delar av brandskadan ersätts av försäkringen. Jag har dock ingen aning om hur elakt sådant tolkas.

Däremot om du passar på och bygger badrum i ett utrymme som inte påverkats av branden så borde man rimligen kunna se det som ett helt separat projekt.
 
@tomasx: Det var vad jag tänkte också.

@kinglolle: Så om vi vet hur mycket rot vi kan dra av nu är det bara att säga det till byggaren, så sköter han resten?

@hempularen: Inget i huset är opåverkat av branden. De slängde ut alla golv, tak, väggbeklädnader, isolering. Efter ytterligare brand en vecka senare (vindstilla och pyrt i trossbottnen, hejochhå) var släckningsskadorna så stora att även källaren måste saneras, trots att det brann på övervångingen. Jag tror inte något kan betraktas som separat om man ska tänka så.
 
Redigerat:
Det måste vara solklart från entreprenören vad de utfört! Har de ingen koll på vad som är tilläggsarbete kontra försäkringsarbetet så har de stora problem, en seriös entreprenör måste kunna specificera tid,material för kundens räkning, annars har inte ni någon möjlighet att se vad slutsumman blir. Förklara att de får delbetalning om de lyckas ge er en riktig delfaktura, svårare än så kan det väl inte vara. Om det rör sig om material så bör de få betalt för det de uppfört, allt arbete som utförs utöver försäkringsarbetet har en viss tendens att bli lite dyrare av någon underlig anledning än vad som avtalats... En nyfiken fråga, vad kostar våtrummet enligt överrenskommelsen?
 
Jadu, svårt att räkna på, fördelningslistan har en massa summor men inga sammanställningar. Dessutom är rörmokeriet där bara uppskattat på min lista. I runda slängar 45 - 50 tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.