Jag är i färd med att påbörja läggning av trall. Jag ska ha staketstolpar 90x90, som jag funderar på hur jag ska fästa i altanen. Ska jag jacka ur 45 i botten och ställa på regeln och skruva fast eller kan jag ställa direkt på altanen och skruva underifrån? Jag vill ju att 100 kg ska kunna luta sig mot staketet när det är klart.

Väldigt tacksam för alla tips.
 
Du använder istället 2st 45x90 reglar som du förskjuter i ena änden så den ena står på regeln å den andra går nedanför.

90x90 spricker å vrider sig = inte bra.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag drog fast mina stolpar med 2 franska träskruv i stolpen, det blev stadigt det. Då hamnar inte staketet så nära kanten, vilket jag gillar. Men vill du ha staketet närmre kanten på altanen är Noseone´s förslag att föredra.
 
2st 45x90 innanför bärlina blev det hos mig Fäst med vinkelbeslag och farmarskruv. 45 plus 30 utstick på trallen utanför gör att de ser riktigt bra ut i mina ögon.
 
I
Noseone skrev:
Du använder istället 2st 45x90 reglar som du förskjuter i ena änden så den ena står på regeln å den andra går nedanför.
Funderar också på att köra på 2 st 45x90 förskutet och sen skruva fast den längre stolphalvan med två franska el motsv i regelverket (145x45) och kanske även stärka upp med vinkelbeslag när trallen är lagd.

Hur fäster jag i så fall ihop de två 45x90 stolpdelarna? Vet inte om det fungerar att limma ihop tryckt virke..
 
Jag brukar skruva och limma ihop reglarna. PU lim har funkat bra för mig.
När det kommer till stabiliteten så beror det på hur infästningen sker, man måste ha något som tar tag i horisontalkrafterna. Kortlingar mellan golvreglarna kan behövas.
 
Jag jackar ur stolpen och drar två vagnsbult rakt igenom. Tycker det blir perfekt då stolpen livar med utsidan av regeln, sen låter man trallen sticka ut ett par cm.
 
ta 2 st 2"4" gör den ena längre.
sen tar du 2 a¨st vagnsbult 120x10 mm å sätter dom diagonalt utanför...
detta räcker...'
behövs inga kortlingar innanför!!!!

mvh
estwing
 
estwing skrev:
ta 2 st 2"4" gör den ena längre.
sen tar du 2 a¨st vagnsbult 120x10 mm å sätter dom diagonalt utanför...
detta räcker...'
behövs inga kortlingar innanför!!!!

mvh
estwing
Börjar nästa tro att dina påståenden om att du byggt hundratals altaner är en lite bluff;)

Du har förr skrivit mycket kloka saker men på sistone har du haft några riktiga botten-napp.
 
Nimajneb skrev:
Börjar nästa tro att dina påståenden om att du byggt hundratals altaner är en lite bluff;)

Du har förr skrivit mycket kloka saker men på sistone har du haft några riktiga botten-napp.
Vad vad det för fel på de inlägget?? Möjligen kanske kortlingar behövs på den sida som går parallellt med bjälklaget. Men oftast inte?
 
Nimajneb skrev:
Börjar nästa tro att dina påståenden om att du byggt hundratals altaner är en lite bluff;)

Du har förr skrivit mycket kloka saker men på sistone har du haft några riktiga botten-napp.
Förklara varför kortlingen behövs .
Man kan helt klart sätta den men varför?
 
Nimajneb skrev:
Börjar nästa tro att dina påståenden om att du byggt hundratals altaner är en lite bluff;)

Du har förr skrivit mycket kloka saker men på sistone har du haft några riktiga botten-napp.
Ja, varför skulle inte det vara fullt tillräckligt? Jag har ett räcke som är konstruerat så, det har varit stabilt i över 30 år.
 
estwing skrev:
Förklara varför kortlingen behövs .
Man kan helt klart sätta den men varför?
Om du tvingas sätta dina stolpar i golvreglarna där dom löper parallellt med räcket så hjälper kortlingarna till att fördela dom horisontella krafter som uppkommer när du vickar på räcket. Basic konstruktion. :)
Däremot är det naturligtvis bättre om man kan hitta en annan konstruktion.
 
I
De extra kortlingar kanske också kan hjälpa till att hindra golvregeln från att skruva sig och sin tur stolparna?

Vagnbult fungerar inte nu eftersom jag redan har klätt utsidan av trädäcket och sedan fyllt upp med jord och rullat ut gräs.

Staket ska bli L-format där 3m har en höjd omkring 100cm och sen 2m som är ca 150cm högt. Skulle jag klara mig med dubbla 45x70 för ett sådant litet staket, speciellt då L-formen borde hjälpa till att fördela krafterna?
 
i-balk skrev:
De extra kortlingar kanske också kan hjälpa till att hindra golvregeln från att skruva sig och sin tur stolparna?

Vagnbult fungerar inte nu eftersom jag redan har klätt utsidan av trädäcket och sedan fyllt upp med jord och rullat ut gräs.

Staket ska bli L-format där 3m har en höjd omkring 100cm och sen 2m som är ca 150cm högt. Skulle jag klara mig med dubbla 45x70 för ett sådant litet staket, speciellt då L-formen borde hjälpa till att fördela krafterna?
Du får två horisontella krafter som ger upphov till det du beskriver som att regeln skruvar sig, exakt detta är kortlingarnas uppgift att fördela på fler reglar.
Har du en L-shape så blir det väldigt stabilt runt vinkeln men beroende på hur du fäst stolparna rangligare längre ut. Vagnsbult, fralla eller skruv spelar ingen större roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.