Skulle funka med lägre men spridarrören bygger 90 ungefär. Jag har 95or i kanterna och kommer att ha 95or i lådan med.

Spridarrören skall ju inte vara under plexin men jag vill ha plåt eller annat över dom i samma höjd son plexin, därav tjockleken på lådan.

Detta är inte helt mitt koncept, tittar du på primastars webb, kundbilder, så finns det ett relativt lika projekt där.
 
Skulle man använda snörasskyddskonsoller för plåttak, så fäster man dom på översta rylan på trapetsen.
täpper inte till något på nedersta dalen, det skulle räcka med bara konsollerna.
Man skruvar dom ca 250 mm upp från takfot sen kan man låta hela lådan ligga emot dom.
(finns nån som har reklam på denna sidan som säljer sådana konsoller :))
 
rybbe - shit, mycket fackuttryck där... du har att göra med en novis! :)

"rylan på trapetsen" ?
"nedersta dalen"
?

du skulle inte göra fast lådan alls i taket, utan den vilar bara mot konsolerna?

jag har en väldigt effektiv annonsblockerare - så jag har nog missat den firman du syftar på... posta gärna länken (eller skicka ett PM..)
 
Plannjas katalog / monteringsanvisning ger en del uppslag.

Jag valde inte att gå den vägen även om jag funderade på det i början, lästa ngnstans att lådan inte skall ligga mot taket.
 
Ursäktar mitt språk :) , http://www.heri.se/produkter/367-komplett-konsol-profildurk-plttak.aspx ,
detta är med komplett snöras, men allt går o köpa lösvikt hos många om man bara vill ha infästningarna.
Jag hade lagt lådan direkt på plåttaket utan problem, då hade man fördelat vikten på taket ( ej bandtäckta tak).Om man är orolig att det ska röra sig så kan man sätta "felvända" infästningar längst upp o skruva i hålen, men det krävs nog en Gudrun eller Per om det ska röra på sig.
 
Jag skakar liv i denna tråden igen .. då det är dags att skrida till verket med solfångaren! :)


Konsolerna till snöskyddet - kräver de att man kommer åt undersidan av plåten? Det kommer jag ha problem med...


@TeroM - spikplåten, är den fastskruvad enbart i takplåten ... jag antar att det inte ligger läkt så tätt som dina skruvar visar...?
 
usr123 skrev:
Jag skakar liv i denna tråden igen .. då det är dags att skrida till verket med solfångaren! :)


Konsolerna till snöskyddet - kräver de att man kommer åt undersidan av plåten? Det kommer jag ha problem med...


@TeroM - spikplåten, är den fastskruvad enbart i takplåten ... jag antar att det inte ligger läkt så tätt som dina skruvar visar...?
Bara i plåten, med gummimatta emellan som tätning. Plåten ligger på reglar men en cc på 60 eller liknande. Haninge sett att ngt skulle rört sig eller börjat läcka till oljemasoniten under plåten.

Vad det gäller din fråga om konsoler så har jag aldrig sett ngt som man behöver komma åt från undersidan vid montering, vore rätt opraktiskt.

Om det funkar då? Tog bort plåtar och täckning i onsdags, då 3,5 grader och lite is kvar i poolen. Slog isen i bitar och startade cirkulationen dagen efter. Igår var det 16 grader i poolen, bara med hjälp av solfångarna.
 
  • Gilla
usr123
  • Laddar…
Nu är projektet på ritbordet ... jag funderar på om det är nödvändigt att täcka vändrören (då de är känsliga för hög värme). Är det inte lika bra att låta dessa ligga fritt utan någon plåt som täcker.... och ha plexi över gummikanalerna. Och inte ha någon ram runt vändrören heller, utan enbart där jag vill ha stöd för plexit... ??
 
Jag hade tänkt att täcka mina, snyggare så. Men ... Det funkar och annat har fått prio så jag har öppna vändrör.
 
OK! Är det enbart för det estetiska så låter jag nog dessa ligga öppet, med min placering spelar detta ingen roll . Sedan kan jag, som jag kommenterade tidigare, lägga plexit närmare gummikanalerna och inte bygga så mycket på höjden....

Detta blir kanon! Tack så mycket för stödet! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.