.........fast för dom pengarna borde man få något som ritar streck 360 grader. Faktiskt.
 
Mikael_L
Med finjusteringsskruv för vridningen?
:)

Nämligen inte många som har det ... än så länge ...

Kan man vänta lite, så lär det ju inte bli vare sig dyrare eller sämre lasrar de närmaste åren. :)
 
Jag har rekommenderat denna tidigare, men nu har jag hunnit anlägga en 300m2 husgrund med den. http://www.voelkner.de/products/240049/Kreuzlinienlaser-Powerbright-4p-Rx.html

Den känns gedigen och funkar utmärkt att väga av makadambädd/kantelement tillsammans med mottagaren. Jag annvände den även till att ta ut 90º vinklar när jag satte kantelementen (ja den har finjusteringsskruv).
Laser och mottagare har säkert gått 20 timmar och inga tecken på batteribrist så här långt.

Jag ser fram mot att använda den invändigt i det stundande bygget.
 
Mikael_L skrev:
Med finjusteringsskruv för vridningen?
:)

Nämligen inte många som har det ... än så länge ...

Kan man vänta lite, så lär det ju inte bli vare sig dyrare eller sämre lasrar de närmaste åren. :)
Finjusteringen ger pluspoäng, helt klart!
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Jag har rekommenderat denna tidigare, men nu har jag hunnit anlägga en 300m2 husgrund med den. [länk]

Den känns gedigen och funkar utmärkt att väga av makadambädd/kantelement tillsammans med mottagaren. Jag annvände den även till att ta ut 90º vinklar när jag satte kantelementen (ja den har finjusteringsskruv).
Laser och mottagare har säkert gått 20 timmar och inga tecken på batteribrist så här långt.

Jag ser fram mot att använda den invändigt i det stundande bygget.
Den ser fin ut.
För dom som hellre läser engelska än tyska:
http://www.spot-on.net/images/LLACL4PRX-AutoCross 4PRX.pdf
 
Den här tråden har nu lyckats övertala även mig och jag har nu en gll3-80 på väg från tyskland. Den var restnoterad hos rubart.de så jag har väntat i nästan en månad, men idag fick jag besked om att dom skickat den. Eftersom jag inte har några utomhusarbeten på gång så sparade jag in några slantar och beställde den utan mottagare.

Nu har jag bara en liten fundering angående stativ. Jag har beställt med en BM1 men bara den är kanske inte alltid tillräckligt. Jag har förstått av den här tråden att man ska kunna använda ett vanligt kamerastativ. Använder jag det med bara lasern eller fäster jag väggfästet på kamerastativet och sen lasern i väggfästet? Jag är lite inne på att ett golv-tak-stativ för att kunna göra linjer närmre taket än vad som blir möjligt med ett kamerastativ. Har funderat lite på ett sånt här:
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...v/156331/TP+320/24126/3165140562935/index.htm
Även om färgerna kanske skär sig lite så känner jag inte att jag kan motivera de extra 800kr för att få ett i en matchande färg. Men är det här kompatibelt med gll3-80 och/eller BM1? Den blåa varianten (BT350) verkar inte ha ett fäste på sig, så dom verkar fungera lite annorlunda.
 
vad fick du ge för gll3-80?
/
M
 
trojlee skrev:
vad fick du ge för gll3-80?
/
M
Gll3-80 inkl BM1 kostade 447,9 euro. Sen tillkom frakt och kortavgift så det landade på 476,22 euro.
Men jag såg i veckan att dom sänkt priset till 419,9 på lasern, så du borde kunna få hem den till sverige för under 450 nu.
 
Du använder den utan väggfästet.
 
Vad behöver man göra för att slippa momsen?? från tyskland.

Johan
 
Starta egen firma... typ
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
vojma skrev:
Starta egen firma... typ
Funderar på att beställa en rotationslaser från Tyskland. Säljaren låter hälsa att det inte är några problem för dem att dra av momsen i Tyskland om de bara får ett giltigt moms.regnr. Hur funkar det egentligen? Jag har tillgång till flera moms.reg.nr inom familjen (egna firmor) men kanske inte just för ändamålet. Hur regleras detta mellan Sverige och Tyskland så att säga? klart man blir sugen att dra av momsen direkt i Tyskland, verkar ju problemfritt och bra, men frågan är vad konsekvensen blir i Sverige?
 
Det är den köpande firmans skyldighet att ta upp detta som EU-inköp i sin momsredovisning och lägga på den svenska momsen i stället.

Det är det säljande företagets skyldighet att kontrollera ditt angivna momsnummer (finns en EU- och olika nationella sajter för detta).

Sedan är det slut med skyldigheter.

Varje enskild faktura avstäms givetvis inte mellan de två ländernas skattemyndigheter, det vore ett gigantiskt arbete.

Om du betalar den tyska notan privat, så att det inte kommer in i företagets bokföring, lär det bara kunna uppdagas om det säljande företaget utsätts för någon form av riktad revision av moms på försäljningar till andra EU-länder. En möjlig, men inte särskilt trolig, revision.
 
riba skrev:
Det är den köpande firmans skyldighet att ta upp detta som EU-inköp i sin momsredovisning och lägga på den svenska momsen i stället.

Det är det säljande företagets skyldighet att kontrollera ditt angivna momsnummer (finns en EU- och olika nationella sajter för detta).

Sedan är det slut med skyldigheter.

Varje enskild faktura avstäms givetvis inte mellan de två ländernas skattemyndigheter, det vore ett gigantiskt arbete.

Om du betalar den tyska notan privat, så att det inte kommer in i företagets bokföring, lär det bara kunna uppdagas om det säljande företaget utsätts för någon form av riktad revision av moms på försäljningar till andra EU-länder. En möjlig, men inte särskilt trolig, revision.
Det inköpande företaget i Sverige måste ta upp i sin momsdeklaration att de köpt in varor momsfritt från EU så de måste ta in det i sin bokföring. Det samkörs mellan Eu:s staters skatteverk. Hur det svenska företaget sedan gör med sakerna och om de säljer med eller utan moms är upp till dem. Det angivna momsnumret måste givetvis även vara vara aktivt för att man skall kunna använda det för handel inom EU.

Jag har fått förfrågan från skatteverket om inköp som inte stämt med den periodiskasammanställningen från Eu och känner fler som blivit kollade så det är rätt vanligt. Då fick jag en lista med faturor och summor de saknade redovisning för.
 
Redigerat:
Berka81 skrev:
...inom familjen (egna firmor) men kanske inte just för ändamålet.
Vilken firma har inte användning för en rotationslaser?

Man kan göra en mängd saker med en sån:
- Hänga upp tavlor
- Mäta så att alla får lika mycket saft i glasen
- Kolla så att gräsmattan är jämt klippt
...och mycket mer.

Det gäller bara att ha lite fantasi och vara kreativ vid konteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.