Vi kommer att behöva gräva upp våran stickväg för att lägga ner el, tele och va. I samma veva skulle vi vilja preppa för att kunna sätta upp.gatlyktor. Vad bör vi göra då? Ett till rör som ska ner antar jag. Hur löser man det då med att en sladd ska gå upp vid varje lykta? Eller räcker det med ett extra rör så löser elektrikern det sen?
 
Ett extra rör tror jag blir det bästa för senare förläggning av kabeln till lyktorna. Röret kan avslutas i marken varifrån kabeln kan gå upp till lyktorna.
 
Så i röret vi drar in stoppar elektrikern sedan in kabel. Sedan vid varje lykta skär han av röret och skarvar på någon sladd som var och en går upp till resp lykta. Greppade jag det?
 
Jag tror nog att kabeln dras direkt till lyktan och skarvas där - två kabeländar upp till varje lykta alltså.
 
Dragtråd i röret rekomenderas dessutom!
 
Det brukar finnas med en tråd i dessa.
 
Jag ser till och med en liten gul "strimla" som sticker ut snett nedåt vänster ur röret på byggmaxbilden! (y)
 
Hemmakatten
När vi byggde vårt hus så lades i en rörgrav från stora vägen och längs vår infartsväg ca 250m fram till huset, dels inkommande el, dels telekabel och sedan ett rör för gatulyktor på vår infart. 5 st lyktor var planerade och kabeln drogs upp i en stor båge ovan jord där lyktstolparna skulle stå. Det tog sedan ytterligare ett par år innan själva gatlyktorna inköptes.

Eftersom det behövdes en ganska lång elkabel blev den grövre och VÄLDIGT dyr, bara så du vet att det kostar en slant. Att sedan våra gatlyktor också kostade skjortan är en annan historia. Om du ska dra i elkabeln själv och avståndet är långt så tänk på att byta ut dragtråden mot en grövre dragtråd.
 
Great, tack för tipsen.

Så där man vet att man vill ha lyktorna drar man ut extra mycket kabel.

Vad borde man ta för något snöre att byta ut dom som ingår med?

Är det lika bra att stoppa i elkabeln direkt? Vad bör man då ha?
 
Använd ett 6-8 mm rep (plast) så är du säker på att det håller.

Att lägga ned kabel kräver att vi vet lite mer om vilken totallängd det handlar om och vilken typ av lyktor (effektförbrukning) ni tänker er. Om ni vill hålla ned kostnaden för kabeln så sök efter lågenergi eller LED.
Vet inte om det finns regler/praxis för en minimieffekt per lykta som man ska dimensionera en sådan kabel efter.
 
Jordkabel (EKKJ eller annat) kan man ju lägga utan rör.. den gräver man ned och tar till en stor "loop" över markytan där stolpfundamenten ska stå. Normalt skarvas kabeln sedan inne i belysningsstolparna.
 
Jag var och köpte ett 50 meter långt kabelskyddsrör med draglina på Bauhaus tillverkat av Ahlsell.
Vet man att den är tillräckligt dimensionerad för ström till några väglyktor? Vad finns det för mått för att hålla reda på vad som krävs för kabelskyddsrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.