Mikael_L
På tal om knepiga fysikfrågor (rymdrelaterade).

Jag följer med på Apollo 11-färden.
När Neil har fånat sig färdigt med sina pompösa uttalanden om små och stora steg för människor lite sådär i allmänhet, får jag äntligen klättra ur farkosten och påbörja mitt arbete.

Så nu tänkte jag börja med att mäta temperaturen på månen.
Ja, och hur gör man det?
Och vad kan man tänkas få för resultat?
 
Sticker ner en termometer i dammet? ;)

Edit: Annars går det bra att mäta med en IR-kamera från jorden. Man får bara räkna/kalibrera bort atmosfärens dämpning och egenstrålning.
 
Redigerat:
Ja alltså, det är ju bara materia som kan ha en temperatur, och på månen finns ingen atmosfär, dvs ingen gasformig materia som kan ha en temperatur på samma vis som här på jorden. Så man får anta att frågan avser månens yttemperatur, den varierar mellan ca -200 C till ca +100 C vill jag minnas.
 
Mikael_L
Ja det är ju lite av en kuggfråga, då "utetemperatur" inte liksom fungerar som vi tänker oss här på jorden.
I avsaknad av ett medium att mäta i/på så blir det knepigt. Om månen var omgiven av atmosfär eller vätska kunde vi mäta i det mediumet, på samma sätt som på jorden.

Så det krävs att först definiera vad vi vill veta, för att därefter avgöra hur och var vi ska mäta.

Vi kan kontrollera partiklarnas hastighet i månens "atmosfär" ty även om det är så gott som vakuum så finns det ändå lite partiklar. Det ger ju en (hög) temperatur som svar. Men en rätt meningslös uppgift trots allt.
Vi kan försöka mäta på infallande strålning (främst från solen) men då får vi en uppgift om energin, inte temperaturen. Och en oerhörd skillnad mellan natt och dag.

Vi kan försöka bestämma temperaturen på själva markytan på månen. Vilken en liten bit ner i marken borde ge något slags genomsnitt av uppvärmningen från dag och natt-strålningen. Nattstrålningen torde vara riktad från månen och ut i rymden.

Felet ligger mao mest i frågeställningen. ;)
 
Vi kanske skulle testa med att göra ett underforum "Byggnadsfysik" till Byggmaterial & byggteknik, alltså bara på test? Känns det inte bra flyttar man bara ut ämnena som ligger där och avvecklar delforumet.

Jag tycker att det skulle vara roligt med mer teoretiska diskussioner samlade på ett ställe. Det är ju inte så praktiskt orienterat och användbart när man bygger, så som diskussioner normalt är hos oss. Fördelen med att man lägger dem i ett eget "fack" är att de blir lätta att hitta och överskåda, för den som är intresserad. Det skulle vara roligt att se vad du tänker dig att skriva där Mikael.
 
Mikael_L
Som jag skrev i första posten så tror jag egentligen att det finns för få ämnen i en sådan här kategori att det är lönt.
fast jag ändå saknar forumsdelen, förvisso. :)

En enkel lösning är annars att ha en klistrad tråd med länkar till byggfysik-orienterade trådar.

Jag planerar lite som smått en ljud, ljuddämpning och akustik-tråd.
Samt en tråd om fukt, och allt möjligt som har med det att göra.

Men det ligger dock begravt någonstans i femårsplanen. :cool:
 
Det var sådär när vi startade upp delforumet för möbelsnickeri, att vi var osäkra på om det fanns något intresse över huvud taget. Bara en eller två hade frågat efter det. Det startade som ett underforum, men intresset blev långt över förväntan och byttes snabbt ut till ett vanligt forum. Säg till om du är intresserad, jag testar gärna.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Ja, det känns som det skulle kunna vara bra att införa vetenskap i byggbranschen ;) och just dom fysikaliska bitarna är ju av betydelse :) Ett underforum på prov är väl en bra idé, kostar inget att prova.
 
thomasx skrev:
Var tar ljuset vägen när man släcker? ;)
Det är ju enkelt. Lampan är egentligen en mörkersug så när du släcker slutar den att suga ut mörkret - ljuset finns där hela tiden - eller ???
 
TeroM skrev:
Det är ju enkelt. Lampan är egentligen en mörkersug så när du släcker slutar den att suga ut mörkret - ljuset finns där hela tiden - eller ???

Ja, detta är en existerande teori, även känd som mörkerslukarteorin, it is yet to be proven ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.