Jag har en del maskrosor på gräsmattan och gräsmattan är inte så tät som den borde vara och så finns det en del mossa.

Funkar det att strö ut någon form av gödning som samtidigt får gräset att må bättre och man blir av med mossa och maskrosor?
 
Thomas59
Japp - Kombi Stroller Plus.
 
Strollern hjälper gräsmattan att komma igång och under rätt förutsättningar konkurera ut mossa. Men jag tror inte att rejälare ogräs som maskros, revsmörblomma eller fibbla tunnas ut. Dessa behövs mattas av mekaniskt, genom att gräva och plocka upp dem.

Mvh Stefan
 
Thomas59
Stew skrev:
Strollern hjälper gräsmattan att komma igång och under rätt förutsättningar konkurera ut mossa. Men jag tror inte att rejälare ogräs som maskros, revsmörblomma eller fibbla tunnas ut. Dessa behövs mattas av mekaniskt, genom att gräva och plocka upp dem.

Mvh Stefan
Stroller Kombi Plus heter den visst och jodå, maskrosorna försvinner.
 
Plus en del andra växter i närheten.
 
Thomas59
Blindnit skrev:
Plus en del andra växter i närheten.
Hur/vad menar du?
 
Thomas59
Blindnit skrev:
[länk]

Låter inte som något jag medvetet vill sprida ut i trädgården.
Det är nog ingen fara. Det är vanligt gödsel/ogräsmedel som säljs i vanliga trädgårdsbutiker. Har använt det själv med utmärkt resultat och inget annat än maskrosorna påverkades.
 
Thomas59 skrev:
Stroller Kombi Plus heter den visst och jodå, maskrosorna försvinner.
Hopp. Man lär så länge man lever :)
Är det specifikt maskrosor den biter på? Eller andra otyg också? Som fibbla eller knölklocka?
 
Thomas59
Stew skrev:
Hopp. Man lär så länge man lever :)
Är det specifikt maskrosor den biter på? Eller andra otyg också? Som fibbla eller knölklocka?
Ingen aning men maskrosorna bet det på.

Här http://www.olleberg.nu/grasprodukter/ograsbekampning/ är förövrigt en kille med koll på gräsmattor. Han rekommenderar nya Stroller Plus+ T Kombi som ska vara lite vassare än den gamla Kombi+.
 
Thomas59 skrev:
Hur/vad menar du?
Medlet slår ju mer eller mindre effektivt mot alla tvåhjärtbladiga växter, så buskar och träd i närheten kan ta skada om man är oförsiktig. Särskilt syrener lär vara känsliga.
 
harry73
svartöra skrev:
Medlet slår ju mer eller mindre effektivt mot alla tvåhjärtbladiga växter, så buskar och träd i närheten kan ta skada om man är oförsiktig. Särskilt syrener lär vara känsliga.
Visst, men man behöver inte sprida det i närheten av buskarna. det är betydlig enklare att bara behöva rensa maskrosor i en remsa längs kanten i stället för i hela gräsmattan
 
Thomas59
svartöra skrev:
Medlet slår ju mer eller mindre effektivt mot alla tvåhjärtbladiga växter, så buskar och träd i närheten kan ta skada om man är oförsiktig. Särskilt syrener lär vara känsliga.
Inget jag tänkte på när jag spred medlet. Det var gott om maskroser i bla syrensnår, bland buskar och vid träd men inget tog skada. Inte ens syrenerna.
 
Du var väl inte tillräckligt oförsiktig :)
 
Thomas59
svartöra skrev:
Du var väl inte tillräckligt oförsiktig :)
Jodå, jag gödslade på rejält.:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.