Dags för staketbygge då det existerande ser ut som hej kom o hjälp!

Staketet kommer bli ganska högt, ca 170-180cm.
Liggande brädor, 22mmX95mm tryckt trall som ska "klämmas mellan två 45mmX95mm reglar som ska fungera som stolpar.
CC mellan stolpar ca 150-160cm.

Tänkt gräva o gjuta i rör. Ca 40cm ner i backen. Tänkte skicka ner stolparna ca 40cm i gjutröret o sen fylla det.

Tryckt med NTR A klass måste väl funka att gjuta in?

Tänkte köra på ovan beskriven stolpinfästning då det känns smidigt o borde bli stabilt!

Eller vad säger ni?
 
.....du behöver gräva MYCKET djupare än så för att det höga staketet ska stå rakt efter några år....
 
MathiasS skrev:
.....du behöver gräva MYCKET djupare än så för att det höga staketet ska stå rakt efter några år....
Ok. och MYCKET betyder? Inga problem att gräva, bara lite mer jobb...

Tilläggas är att en sida blir 840cm långt fördelat på fem stolpar. Denna sida sida sitter ihop med en sida i vinkel på 1005cm fördelat på 6 stolpar. Bägge "ändarna" av sektionerna fästs mot en husvägg.
De stöttar helt enkel varandra.

Men funkar det att gjuta ner tryckta stolpar om de är NTR A-klass?
 
Kortsiktigt så funkar det.
 
Noseone skrev:
Kortsiktigt så funkar det.
Du får gärna utveckla lite..
 
Allt trä ruttnar ju bort så småningom, det blir ju väldigt mycket jobb att ersätta. Sätter du stolpskor eller liknande så blir det ju enklare att byta.
 
Men med en stolpsko får man även där en kort infästning.
Ok om man gör en djup plint, bra, stolpskon sitter bra i plinten.
Men infästningen stolpsko - stolpe blir klen.

Gjut in en fyrkantsprofil i plinten som sticker upp en ja, säg 1m.
Fäst stolparna på var sida om den så blir den dold.
 
JOW skrev:
Men med en stolpsko får man även där en kort infästning.
Ok om man gör en djup plint, bra, stolpskon sitter bra i plinten.
Men infästningen stolpsko - stolpe blir klen.

Gjut in en fyrkantsprofil i plinten som sticker upp en ja, säg 1m.
Fäst stolparna på var sida om den så blir den dold.
Man kan ju göra hur djup plint som helst. Problemet är som du skriver stolpskon som blir för klen!
Ett alternativ är att modifiera stolpskon med att svetsa dit extra armeringsjärn, ett på varje sida som löper upp på U'et. Dvs. man får tre järn som går ner i backen.

Eller använda sig av dubbla stolpjärn som på bilden? ImageUploadedByTapatalk1338292248.613124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?

Funderar på att måla/behandla den delen som ska ner i röret i betongen med kallasfalt.

F*n man bygger ju bryggor med sådant virke, NTR A.

Borde väl hålla!?
 
2x stolpjärn per plint borde fungera sätt dem på in och utsida stolpe isåfall, gällande att gjuta in NTR A törs jag inte uttala mig om.
 
JOW skrev:
2x stolpjärn per plint borde fungera sätt dem på in och utsida stolpe isåfall, gällande att gjuta in NTR A törs jag inte uttala mig om.
Ska förbi några bygghandlare idag o kolla. Får se vad dom säger.
Om det känns osäkert så blir det dubbla järn!
 
Då var beslutet taget!

Ringde upp firman som utför själva impregneringen.
Gubben där, som för övrigt var jävligt trevlig, sa följande:
"Det där är inga problem" när jag sa att jag funderade på att gjuta ner stolparna!
Dom lämnar 20 års garanti på rötskador på NTRl-A klassat virke.
Så nu kör vi!
 
Vad bra! Tack för info för övrigt, då vet vi andra vad det är för förväntad livslängd (minst iaf).
 
JOW skrev:
Vad bra! Tack för info för övrigt, då vet vi andra vad det är för förväntad livslängd (minst iaf).
Ja ger dom 20års garanti så borde det hålla en stund till efter detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.