J
Hej.

Hur bygger man en permanent sprutbox för möbellackning. Behöver inköpslista och instruktioner. Och nej, att köpa färdig är inte ett alternativ (för dyrt). Behöver verkligen hjälp med detta.

Tjing :)
 
Har själv funderat i dessa banor, vet inte hur proffsigt du tänkt dig men jag har tänkt ett separat utrymme som går att stänga till (så att damm från verkstan inte kommer in) ett utsugs system av någon sort. Hade tänkt att använde en slaktad spånsug men dessa motorer är inte gnistsäkra, vilket troligen är en bra ide. Sen behövs någon filter vägg framför sugen som fångar sprutdammet, svårare än så behöver det nog inte va, beroende på vilka krav du har

Filter går att hitta på nätet, en fläkt med gnistsäker motor är säkert något som kostart skjortan.
En inlops ventil för friskluft lär behövas när man så effektivt suger ut all luft, säkert med ett filter på detta inlopp så att der är ren luft man suger in.

En värme källa för snabb torkning lär också behövas.

Som jag ser det är det enda svåra att hitta en lämlig motor fläkt...
 
Någonting hände när jag försökte besvara justynasvensson, försöker igen. Kanske en lämplig början är att läsa lackering.forum24.se. Under "Utrustning" behandlas det mesta som har med lackering, sprutbox att göra.
 
Kanske någon form av inneslutning med övertryck i så att inget damm tränger in?
 
@ Thomas_snickare


Fundilerar lite... En enfas spånsugsmotor, har den verkligen borstar (kol)?

Sen, behöver den verkligen vara gnistsäker? Menar axeln driver ett fläkthjul, som i sin tur sitter i ett slutet utrymme. Borde väl funka om man ser till att utblåset sitter långt ifrån motorn.


Vet inte, men som sagt en fundering....
 
Thomas_LLA, du har förstås helt rätt OM man kan separerar motorn från utblåset och den luft som finns inne i sprutboxen, som jag förstår är ju denna luft (mer eller mindre) fylld av lättantändliga gaser, det får alltså inte finnas något som kan tända dessa gaser.

Ditt resonemang om Borstar går tyvärr över mig helt, är inte ingenjör och vet inte smack om hur en en fas motor är bygg, jag vet inte ens vad som menas med en gnistsäker motor (fast jag kan gissa), bara att den är bra att ha i lättantändliga miljöer :)
 
  • Gilla
hc77
  • Laddar…
Vad pratar vi om för luftvolymer som ska flyttas? Om vi tar ett utrymme på 3-4 kvm.
 
J
Tack för att ni svarar. Uppskattas mycket.

Detta ger lite att börja med men jag behöver nog ännu mer detalhjerad info, helst en ritning och en detaljerad inköpslista :) Jag är nämligen en grym amatörsnickare/målare men jämfört med ett proffs är jag kass. Sprutboxen måste dock vara så proffsig man kan få den eftersom den ska användas i min verksamhet. Möblerna som ska lackas är exklusiva och det finns inget utrymme för fel. Hade jag haft råd hade jag köpt en färdig sprutbox men som ny företagare har man bara en massa utgifter och inga inkomster, så det gäller att hålla hårt i startkapitalet.

Måtten ska vara minst 4m*2m*4 m, kanske ännu lite större. Det där med värmefläkt för snabbare torkning är jag tveksam till. Vill man ha snabbare torkning? Min erfarenhet är att långsammare torkning ger en finare slutfinish. Kanske skulle man ha en kylfläkt för att hålla temperaturen under 20 grader. Tycker 15-18 grader brukar ge färgen tid att flyta ihop på ett snyggt sätt, i alla fall när man målar med roller eller pensel och använder vattenbaserad färg. Några tankar kring det? Jag kommer bara använda vattenbaserade färger. Behöver man ändå tänka på risk för antändning eller kan man strunta i det?

Några tips på lämplig fläkt, lämpligt filter och lämplig inloppsventil? Modell, inköpsställe etc?

Tjing
 
Varför inte använda vattenbaserad färg så slipper du rädsla för eller faktisk gasexplosion.

Som fläkt känns en vanlig köksfläkt från blocket som ett tillgängligt alternativ. Sätt ett enkelt filter, kanske nylonstrumpa ;), som filtrerar den värsta dimman. Det som kommer in i maskinen kanske är ok, om inte så tar det rimligen många timmars lackande innan det är dax att byta fläkt.

Ytterligare fördel med vattenbaserat utöver att slippa befinna sig i en gasexplosion - enkelt att rengöra sprutan med vattenbaserat också, bara stoppa ner i en spann med vatten och gå lös med tandborste.
 
Har själv gåt över mer och mer på vattenbaserat men om jag ska vara helt ärlig, än så länge är inte vatten färgerna lika bra som lösningsmedel baserade färger, framför allt inte när man sprutar. Men dom blir bättre och bättre. Sen är det en fråga om vilken spruta man har, min klarar inte rena vatten färger, däremot klarar den oljealkyd färger som är lösliga i vatten. Resultatet blir dock bäst med lösningsmedel färger.

Håller med om rengöringen, faktum är att det är ett rent helvet att rengöra en spruta med lösningsmedel, kladdigt och otrevligt

Köksfläkt skulle kunna fungera, men då får du leta upp en rejält kraftig, de flesta köksfläktar jag har haft (i köket) har knappt orkat dra ut matos
Filter kan du köpa här
http://scandictools.com/category.php?id_category=54

Med inloppsventli menar jag en helt vanlig ventil för hus, finns på varje bygghandel i hela sverige, tanken är att kontrolera var luften kommer in, om du inte har en ventil kommer luft att sugas in på alla möjliga ställen (eller inte alls om du byggt helt tätt), då kan du heller inte kontrolera kvaliten på den luften, tar du den via en ventil kan du filtrera den.

Med värmekälla menade jag inte i syfte att torka färgen fortare, jag menade bara att halva året är det rätt kallt, så någon värme behövs för lokalen.

Det här är nog egentligen inte så komplicerat, den springande punkten är att få tag på en gnistsäker fläkt, har du den är resten rätt simpelt.
 
J
Åh, ni är så bra. Stort tack för alla tips. De hjälper verkligen. Har en följdfråga till ovanstående, hoppas ni kan komma med lite input där med.

Lokalen boxen skall stå är stor men ganska gammal. Putsade betongväggar och målat betonggolv med små hål och sprickor över allt. Flagnande färg etc. Det enklaste för mig vore att använda ett hörn av lokalen och sedan bygga två väggar från golv till tak för att skapa en "box". Är detta rådigt eller tror ni att de befintliga väggarna, taket och kanske golvet dammar för mycket? Alternativet är väl att bygga en hel låda med fyra väggar, tak och kanske också golv inne i lokalen, men det blir ju ett betydligt större (och dyrare) jobb. Eller?

Har ni några tankar kring material till själva boxen? Måtten blir max 4*4m och max 2,90m hög (detta är takhöjden i lokalen). Hur bygger man en så stor box så att den blir säker, lufttät (eller iallafall dammtät) och billigast möjliga. Är det reglar, playwood och fogskum som gäller eller vad tycker ni? Behöver också en stor öppning att ta in möblerna igenom. Ska man ha en stor dubbeldörr, port, skjutdörr eller vad. Det får inte vara för svårt att bygga. Är som sagt egentligen amatör på detta område. Har tyvärr inte råd att låta ett proffs göra det så då är det man själv som återstår :)

Tjiing.
 
J
Kom på en grej till. Måste man ha ett torkrum också där möblerna kan ligga och torka till sig? Hur ska det sättas upp (fläktar etc) för att det ska bli bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.