Hej,
Vi har fått tomplatsavgränsning fastställd, den omfattar tomten ända ner till sjön där det annars är strandskydd. På så vis fick vi bygglov för att renovera vår gamla bastu som står på denna mark, inga problem.
:)

Nu funderar vi vad det egentligen innebär för strandskyddet.
Skulle vi t.ex. kunna ha ett vedförråd (eller friggebod) inom detta område, som ju redan omfattas av tomplatsavgränsning, eller krävs nytt bygglov och ny dispens från strandskyddet?

Någon som vet?
 
Det brukar sägas i samband med reglerna för friggebodar att de är lovpliktiga (pga. strandskyddet) om de skall byggas inom strandskyddat område.

I den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/193801-bygglov-bygga-till-stuga-pa-strandtomt.html

skriver en person att de fått besked av kommunen att de inte behövde söka strandskyddsdispens för en friggebod som låg inom strandskydd, men inom hemfridzonen, och inte närmare vattnet än andra bef. byggnader.

Frågan är så om den kommunen har gjort en egen bekväm tolkning av reglerna. Typ. att under de förutsättningarna får man bygglov, så varför hantera ansökningar.

Sedan så tror jag inte att hemfridzon är samma sak som tomtplatsavgränsning.
 
hempularen skrev:
Det brukar sägas i samband med reglerna för friggebodar att de är lovpliktiga (pga. strandskyddet) om de skall byggas inom strandskyddat område.

I den här tråden:

[länk]

skriver en person att de fått besked av kommunen att de inte behövde söka strandskyddsdispens för en friggebod som låg inom strandskydd, men inom hemfridzonen, och inte närmare vattnet än andra bef. byggnader.

Frågan är så om den kommunen har gjort en egen bekväm tolkning av reglerna. Typ. att under de förutsättningarna får man bygglov, så varför hantera ansökningar.

Sedan så tror jag inte att hemfridzon är samma sak som tomtplatsavgränsning.
Jag har varit inne i några trådar tidigare gällande detta där fritidshus har haft placering så att hemfridzon gränsat mot vatten. Men i det fallet var det kommunen som sa Nej, men där Länsstyrelsen gav fastighetsägaren rätt att bygga extra byggnader utifrån att marken redan var i anspråktagen och inte påverkade ett av huvudsyftena med strandskyddet, dvs begränsa allemansrätten.

Sedan tror jag det är bra om man alltid separerar frågor gällande bygglov respektive strandskyddsdispens med myndigheter/kommun så man inte blandar samman olika syften och regelverk. Även handläggare på kommunerna kan blanda samman begreppen och regelverk (egen erfarenhet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.