Hej!

Håller på att riva källaren som har uppregla golv och väggar direkt mot betong, 70 mm glasfiberisolering samt att allt är plastat..

Alla kläder som hänger på tork i tvättstugan stinker instängt så det var bara att riva den fina gillestugan som förra ägaren byggt...


Hur går man tillväga när man ska rengöra betongplattan och väggarna?
Väggarna är typ leca block som inte är målade..

Och visst blir det svårt att hävda att fukt och mögel i källaren är ett dolt fel?

/Johan
 
Ozon kanske?
 
Ättika är dundermedel mot lukter. Köp ett par tre stora flaskor, häll ut dom i skålar, plåtar och djupa tallrikar så brukar det mesta lukta bra efter ett tag.
 
Är du säker att det är mögel eller är det kanske dålig ventilation?
Om panelväggar har möglat så riv allt organisk, dammsug och och låt torka genom att vädra+ värma eller avfukta. När det blir torrt försvinner lukten.
gaia
 
Hej!

Japp allt organiskt håller på att rivas ut,

Jag tänkte mer om man behövde rengöra betongplattan och väggar på nåt sätt.

Finns 6 tillluftsventiler och en frånluft. Självdrag.

Blir nog kvar med all utrivning i morgon, sen nytt hepafilter till dammsugaren sen bara städa då.
 
Just de, avfuktare är inköpt och flvp ligger med i planeringen.
 
AXS
Jag skurade min gillestuga ( som hade liknande riskkonstruktion ) med stark klorin lösning. Blandade upp typ 1 liter klorin + 4 liter vatten i en tryckspruta och sprayade på all betong så att det blev genomblött. Upprepade en gång till dagen efter. Skrubbade där det såg ut att behövas. Det fick torka i en vecka sen med god ventilation, men nu luktar det inget unket längre ( eller klorin ).
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
jivanoff skrev:
Jag skurade min gillestuga ( som hade liknande riskkonstruktion ) med stark klorin lösning. Blandade upp typ 1 liter klorin + 4 liter vatten i en tryckspruta och sprayade på all betong så att det blev genomblött. Upprepade en gång till dagen efter. Skrubbade där det såg ut att behövas. Det fick torka i en vecka sen med god ventilation, men nu luktar det inget unket längre ( eller klorin ).
Tack för svar!

Du sköjde alltså inte bort något?

Hur vart det i resten av huset med klorindoften?


Låter vettigt så ska testa detta när det är ordentligt dammsuget där nere..

/Johan
 
Nej, det fick torka in, jag inbillar mig iallafall att det blir nåt kvar som gör att mögel och annat inte gillar att växa där, samt att det drar in ordentligt i betongen och verkar på djupet. Det luktade simhall över natten ifrån gillestugan efteråt men det spred sig inte nåt större i resten av huset ( jag stängde dock dörren dit ner ) och lukten försvann helt efter 1-2 dygn även nere i gillestugan även om det var lite fuktigt. Det var inga problem att jobba där nere dagen efter iallafall.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.