Jag ska sälja min lägenhet och undrar hur bosdadsmarknaden ser ut idag? Har hört från flera mäklare att den är på väg uppåt.
Jag vet inte varför men jag känner mig jätte osäker nu när jag ska sälja min lägenhet. Den är värderad till 1,9 mil och jag vet att det är rätt utgångspris men jag är rädd att det inte kommer några bud när det är dags. Det har säkert med finanskrisen som var här i Sverige för några år sen att göra att jag känner så. Måste skriva att jag bor i GBG centrala Hisingen.
En grej till, här run om i området byggs många nya lägenheter men hur kommer det att påvärka min försäljning. Kan säga att en 2-a på 66m2 kostar lika mycket som min 4 på 91m2.
Min lägenhet är gammalbygge men helt renoverad för 5 år sen.Man kan säga att den är som nybygge inne i min lägenhet.
 
Det 'är lite svårt att säga, är så mycket som spelar in.

En bekant köpte precis ett hus i närförorten i Sthlm. Utgångspriset var på 3.8 (vilket är rätt normalt där omkring).
Inget bud lades, annonsen togs bort, men kompisen tog kontakt med mäklaren, erbjöd 3.6 och säljaren tog det.

Och det var ett hus som är rätt.. vad skall man säga, vanligt i det området, med "normal" standard dvs inget ruckel. Och något som normalt gått ganska bra att sälja.

Så just där är det väl lite trögt.
 
Beror nog på. Finns ett uppdämmt behov av att byta bostad. Syrran har varit med i budgivning på en massa ettor runt stockholm och alla har dragit iväg rejält i pris. Men misstänker att ju dyrare objekt, ju mindre spekulanter. 1.9 är inte jättemycket och de flesta par med hyffsad inkomst bör klara av det. Men det är nog bäst att prata med en mäklare. Varierar säkert väldigt mycket lokalt. Och sommaren är ofta svår att sälja på.
 
1,9? Sju tusen i månaden för att tränga ihop sig två stycken i en liten etta...

Fy bubblan.
 
Nyfniken skrev:
1,9? Sju tusen i månaden för att tränga ihop sig två stycken i en liten etta...

Fy bubblan.
Nu är ju visserligen 1,9 miljoner inte ett högt pris för en etta i Stockholm, men TS lägenhet var ju en 4a på 91 kvm
 
Hej, hur har det gått? Status? Har du kontakt med mäklare ännu?
 
Marknaden är lite trög idag, det kan nog de allra flesta mäklare skriva under på. Problemet är inte att hitta en köpare till sin bostad utan att hitta en köpare till köparens bostad. Är marknaden trög så blir detta lätt ett problem. Bankerna är inte så glada över detta. Och om köparen inte behöver sälja sin bostad så innebär detta att köparen bor i hyresrätt och måste hiva upp 15 % i kontantinsats från eget kapital istället för från försäljning, något som många inte klarar utan att komplettera med blancolån. Mitt tips är alltså att skruva ner förväntningarna ett snäpp och acceptera en prissänkning om ni nu vill ha sålt inom rimlig tid. Om du nu ändå fick var du begärde så kan jag ju säga grattis.
 
Lägenheten är anonserad på "hemnet" sen i måndags.Jag återkommer med svaret sen när jag har sålt den.Jag vet att marknaden är lite tråg idag och det kan ta lite lägre tid att sälja än för 5 år sen,men jag skule aldrig sälja det för underpriset.Sen att jag inte i dagsläge kommer få lika mycket i vinst som för några år sen är en annan sak.det kan jag acceptera
 
Lovade att jag skulle återkomma med svaret när allt var färdigt. Lägenheten är
såld,banken har beviljat lånet och huset är köpt.
Vi flyttar in 20120801
 
Verkar ju gått snabbt o smidigt, fick du vad du förväntade dig?
 
Nimajneb skrev:
Verkar ju gått snabbt o smidigt, fick du vad du förväntade dig?
Vi fick utgångspriset på 1,9 men när man tittar på hemnät ser man att nästan alla bostad är sålda för utgångspriset eller till och med lägre än utgångspriset. Måste säga att vi är nöjda ändå.För några veckor sen viste vi inte ens om vi skulle fixa det här med nyköpt hus och försäljning av lägenheten. Men nu är allt fixat.
Det var ca 10 par på visningen men sen när budgivningen skulle vara i gång var det några som inte ville och några som ville hadde inte lånelöfte och vissa kunde inte få så mycket i lpnelöfte heller. Svåra tider måste jag säga. Jag har ändå tjänat 500 000 minus mäklare på 5 år så jag kan inte säga att jag inte är nöjd.
 
Så du har inte tänkt att betala din skatt?
 
Vad mänar du??
 
Celox.
Han frågar om du tänkt strunta i att betala skatt för vinsten på din lägenhet?
Gör du vinst på 500 000 så måste du betala skatt på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.