Ja vi har fastnat för EKsjöhus Mellangården och har hört oss för med flera andra leverantörer med. De vill inte sätta upp liggande panel som Eksjöhus har pga av vattensom kan samlas och förstöra fasaden och tar inte på sig något ansvar om vi väljer att ha det så...
Det är ju så fint med både och men är det en risk vill vi ju inte riskera något...
Erfarenheter tages emot tacksamt.
 
Men Eksjöhus har inget problem
med panelen?

Mvh Putte
 
Hickory skrev:
Ja vi har fastnat för EKsjöhus Mellangården och har hört oss för med flera andra leverantörer med. De vill inte sätta upp liggande panel som Eksjöhus har pga av vattensom kan samlas och förstöra fasaden och tar inte på sig något ansvar om vi väljer att ha det så...
Det är ju så fint med både och men är det en risk vill vi ju inte riskera något...
Erfarenheter tages emot tacksamt.
Liggande panel är generellt sett inget problem. Du har inget exponerat ändträ som du har med stående fasad och du kan smidigt byta de brädor som blir dåliga efter många år. Oftast blir ju fasaden dålig längst ner först eftersom takfoten skyddar mindre där och för att vatten skvätter upp från marken. Med stående panel kan man inte bara byta ut nedersta delen på ett bra sätt.

Traditionellt har liggande panel använts mycket i maritima lägen, som är extra väderutsatta.

Viktigt är dock att fasaden görs rätt, med bra luftning bakom panelen, etc, men det gäller ju förstås alltid.
 
Hej!

Jag såg en bild någonstans där de hade satt liggande fasad med helt vågräta spont mellan brädorna. Det gissar jag är att be om problem med fukt som ligger kvar. Se till att alla kanter på träet på något vis lutar neråt, så att vatten inte blir liggande, så borde det väl inte vara något problem med liggande panel?

/pinebar

 
W
Kan bara hålla med de andra som skrivit i denna tråden. Det funkar kanon med liggande panel. Nästan hela mitt hus har liggande panel och den panelen är orginal dvs lite över 100 år. finns en annan tråd som handlade om liggande panel här för ett litet tag sedan, kålla i den.
 
Ja jag hoppas de som vi ev kommer att bygga med kan se det så också, att det inte skall vara något mer problem med det jämfört med något annat. Får höra mera med dem. För det gör så stor skillnad verkligen, på utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.