:thumbdown:
Åh, jag blir så matt!

När vi äntligen fått räckena på plats på såväl altan som balkongen - så kom vi ut i morse0( efter regnet) och ser att hela altanen är grå/svart-missfärgat (som rejält mögelangrepp).

Vi fattade först inte vad som hänt. Det ser lite bättre ut där vi har vanligt tryckat material, men där vi har lärk kan man inte ens se ursprungsfärgen.... utom där det stod ett bord under natten, så regnet inte kom åt att blöta trät. Vi börjar nu fatta att det är järnet som har oxiderat på trät. :banghead:

Frågan är nu hur vi fixar detta... kan man hyra slip och slipa bort missfärgningarna? (Skura bort är uteslutet.) Misstänker att byggaren inte kommer att tro oss och vägrar att hjälpa oss ur detta. (det är dock hur tydligt som helst där bordet stått.)

Så tacksam för lite input och goda idéer!
 
Bild?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vad jag förstår så har du anlitat en svetsare att utföra jobbet. Bara att begära att han gör i ordning efter sig då kan man tycka? Tvätta och sen slipa/behandla borde funka i min värld men om detta vet jag inget.
 
Vad från svetsningen kan ha missfärgat virket?
svetsloppor blir det normalt inte så många och det täcker man för att det inte ska bli brännmärken.
Ska det blivit någon kemisk reaktion? Sotnedfall från grannens kamin?

Protte
 
Man kan ju gissa att de har slipat också, kanske ganska mycket. I så fall kan det vara slipdamm. Dammet kan troligen ge rostfläckar.

Eller kan träet ragera på UV strålningen från Svetsen? I så fall skulle solne ge samma resultat efter en tid.
 
Järn som ligger på trä och blir blött avger rost... och det är brunt till färgen :)
Skulle räcket ha missfärgat altanen / balkongen borde det bara vara missfärgat intill räcket ,ingen annan stans.
 
Är det inte att de kapat med vinkelslip så spånen yrt på fel håll då?

Om du anlitat en entreprenör till att utföra jobbet är det hans ansvar att se till att det utförs på säkert sätt, riskchecklista ska ifyllas, brännbart material täckas och brandsläckare finnas framme. Har det kommit heta loppor på ditt trädäck är det nog något som missats. Se mer på http://www.brandskyddsforeningen.se/forlag/heta_arbeten http://www.hetaarbeten.se/.
 
Redigerat:
Lite OT, vi råkade ut för liknande. Har en lång HE-balk till taket över vår altan. Den var lite för lång, och hantisarna kapade bort en bit med vanlig bågfil. Efter första regnet fick vi rostfläckar över hela golvet... Spånen måste ha yrt runt och vinden har gjort sitt, detta trots att trallen dammsögs efter momentet. Nu har vi vänt på nästan all trall... Ett moment vi gärna hade sluppit... En lärdom rikare och nej ingen mer metallbearbetning i närheten av ett trädäck.
 
Jag är inte expert på området men allt jag läst om lärkträ är att man skall använda rostfria beslag och skruv annars missfärgas trät. Det du har att göra med är inte rostfläckar utan en reaktion i trät. Du får väl prova att slipa på en mindre del och se hur djupt det går.
 
Har byggt bord i lärk med icke rostfria insexskruv i. Efter något år har det blivit svart runt skallarna. Det är inte så farligt om man inte ha lackat det. Svart och grått är ju inte så fult.

Nu är borden just lackade och det ser därför inte helt 100 ut. :)

Ta det som en läxa i livets hårda skola.
 
Hej,
Försöker att skicka över bilder på hur det såg ut när vi kom ut dagen efter de hade slipat och kapat räcket - och det regnat på lärken. Som vi ser det har liknande skett, fast inte lika tydligt, på ställen där de har slipat, där vi har tryckat. Ett tag var vi inne på att det skulle vara eken, men det stämmer liksom inte in i bilden.
 
Nähä, jag kan inte ladda upp bilder idag verkar det som. Får lov att återkomma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.