Jag skulle gärna vilja köpa en eldriven gräsklippare, mest för att jag inbillar mig att den är lättare, tystare, mer lättskött, lättstartad och avgasfri jämfört med en bensinare. Problemet är att vi har en ganska stor tomt (ca 2500-3000 m2 att klippa). Sladdriven kan vi glömma.

Batteridrivna verkar lockande, men ett batteri räcker förstås inte till hela gräsmattan. Jag tänker mig att om man köper ett extra batteri så kan man ladda det medan man klipper med det andra, och så håller man på tills gräsmattan är färdigklippt.

Fungerar det här i praktiken? Är det någon som har provat?

Jag kan även tänka mig att dela upp klippningen på två dagar för att slippa bensinaren.

Finns det förresten batteridrivna klippare som har en hyfsad klippbredd?
 
Är det tomten eller gräsmattan som är 2500 - 3000 m²? Min tomt är 1800 m² med huset i mitten. Jag upplever inte sladden till min gräsklippare som besvärande. I och för sig är inte hela tomten gräs. Skall du ha batterier försvinner fördelen med låg vikt. Utan att ha provat batteridrivna har jag den förutfattade meningen att dessa i dagsläget har mindre kapacitet än sladdrivna.

Erik
 
Jag har en Bosch med Li-Jon batterier, 36v. Kommer inte ihåg beteckningen, men det är mellanversionen med ett batteri och uppsamlare. Det märks att den är tänkt för en
liten trädgård. Uppsamlaren blir snabbt full, om man kör med den, och batteriet räcker inte. Till vår gräsmatta på ca 500m2 krävs 2,5-3 batterier för att klippa hela. Klipparen är också svagare än bensindriven så klart. I tjockare partier får man gå sakta fram. Batteriet hinner heller inte laddas lika snabbt som det laddas ur, så man behöver fler batterier än 2 om man vill klippa utan uppehåll.

I ditt fall kanske den lite större versionen skulle fungera. Tror det följer med 2batterier. Du får nog köpa till minst ett extra batteri och en extra laddare om du skall få flyt i klippningen.

I övrigt tycker jag att det är en suverän maskin. Väger nästan inget, så den är jättelätt att hantera. Klipper jättfint och låter väldigt lite. Eftersom jag inte orkar vänta på laddningen brukar jag köra med bensinaren först, sen går jag efter och tar alla ställen där det är lite trångt eller bökigt med batteriklipparen som är så lättjobbad.
 
Har precis köpt en batteridriven Bosch Rotak 43 Li, dvs den bredaste med två batterier. Vår tomt är 1000 m3 med hus i ena änden. Fungerar jättebra, två batterier räcker till hela ytan, skulle det vara problem laddas det tomma batteriet medan man kör slut på nr 2. Tyst och lätt klippare, ungarna på 10 och 12 hanterar den utmärkt.
Jag har även klippt ganska högt frodigt gräs och upplever den starkare än vår gamla Stiga bensinare. Den sackar inte ens när det borde bli tungt. Den har stannat två gånger när det fuktiga/frodiga gräset klibbade fast under maskinen, tillslut orkade den inte då. Vi kör utan uppsamlare, vi har satt dit multiklipptillbehöret istället.
Vi är mycket nöjda :)
 
Tack för bra svar. Det låter som att den större klipparen skulle kunna fungera. Jo jag uppskattar gräsytan till ca 2500-3000 m2. MalinW, är det så att klipparen blir svagare och svagare medan batteriet laddas ur eller går den lika bra i början och slutet av laddningen?
 
Jag har en tomt på totalt 1150 kvm och klipper med elklippare med nätsladd. Jag har efterhand lärt mig hur sladden ska hanteras, men för en större tomt tror jag det blir viktigt med uttag på många ställen, annars måste man dels använda flera skarvsladdar, och dels har sladden en tendens att meja ner planteringar mitt i gräsmattan. Så har man en komplicerad trädgård med planteringar, träd, buskar osv, är det säkert roligast med en klippare utan sladd. Har man en enklare geometri fungerar det bra med sladd om man har uttag placerad på bekväma ställen.

En elklippare är ju annars en välsignelse: inga avgaser, rätt tystlåten, och lätt i hanteringen. Nackdelen (med sladdansluten klippare) är att man bör avstå i regn.
 
Går man över 1500m2 så är det åkklipparen eller robot som gäller
 
MalinW skrev:
Har precis köpt en batteridriven Bosch Rotak 43 Li, dvs den bredaste med två batterier. Vår tomt är 1000 m3 med hus i ena änden. Fungerar jättebra, två batterier räcker till hela ytan, skulle det vara problem laddas det tomma batteriet medan man kör slut på nr 2. Tyst och lätt klippare, ungarna på 10 och 12 hanterar den utmärkt.
Jag har även klippt ganska högt frodigt gräs och upplever den starkare än vår gamla Stiga bensinare. Den sackar inte ens när det borde bli tungt. Den har stannat två gånger när det fuktiga/frodiga gräset klibbade fast under maskinen, tillslut orkade den inte då. Vi kör utan uppsamlare, vi har satt dit multiklipptillbehöret istället.
Vi är mycket nöjda :)
Har en precis likadan, men bara 700m2 tomt, max 500m2 gräsmatta. Två batterier räcker inte till hela gräsmattan. Vi hinner inte ladda upp ett batteri under tiden man kör slut på det andra. Den är rätt orkeslös i långt gräs jämfört med en bensinklippare. Halva vår gräsmatta är dubbelt så hög som resten eftersom gräset var en aning långt när vi klippte det. Så då räckte två batterier inte längre än till halva gräsmattan. Det är tur att vi inte fick tummen ur att sälja bensinklipparen, annars hade vi behövt låna en för att kunna klippa resten


lubbe75 skrev:
Tack för bra svar. Det låter som att den större klipparen skulle kunna fungera. Jo jag uppskattar gräsytan till ca 2500-3000 m2. MalinW, är det så att klipparen blir svagare och svagare medan batteriet laddas ur eller går den lika bra i början och slutet av laddningen?
Tänk inte ens tanken! Glöm det!
Förstår att du vill slippa bensinklipparen, för en elklippare är liten, lätt och tystare, men med din tomtstorlek så är det inget annat än önsketänkande. Du kommer aldrig att lyckas att klippa hela din gräsmatta på en och samma dag.

En elklippare med sladd, kan kanske fungera med din tomt storlek, även om jag personligen inte kan sluta störa mig på sladden som är i vägen hela tiden. Dagens batteriklippare är dock inget annat en leksaker för små radhusträdgårdar.

Enda förklaringen jag kan komma på till att jag och MalinW har så olika erfarenheter är att hon är mycket bättre på att sköta gräsmattan än mig. För om man verkligen håller mattan kort och klipper ofta och regelbundet, minst 1 gång i veckan, minst 2 ggr/veckan när det växer som mest. Så håller nog batterierna så länge som hon säger. Men du får inte missa att klippa en endaste gång, åker du bort får du se till att någon annan klipper åt dig... Jag som däremot, ser gräsklippning som ett nödvändigt ont, och ofta (alltid :surprised:) släpper upp gräsmattan lite för långt. Då är tyvärr batteriklipparen inget annat en ett skämt! Jag köpte den förra sommaren och har aldrig lyckats klippa hela gräsmattan på en gång...:thumbdown:
 
Redigerat:
Även vi har en Bosch Rotak 43 och rätt stor tomt. Fattar inte hur man bär sig åt om man inte lyckas klippa 500 m2 på 2 batterier, då måste gräset vara bra långt. vi har 2400 kvadrat varav kanske 2100 är gräsmatta. Tar cirka 5 batterier att köra allt. Fullt möjligt på en dag men jag brukar köra olika delar separat eftersom tomten är lite uppdelad och det växer olika fort. En uppladdning tar ca 80 min. Klipparen tappar en del kraft mot slutet mem stänger själv av om batterit blir för lågt.
 
Robot gräsklippare kanske kunde vara ett alternativ?
 
Ja det låter nog som att en batteriklippare inte räcker för mig, inte ens med flera batterier. Synd, men tack för varningarna. Robotgräsklippare vore en dröm, men vad jag vet finns det ingen som klarar en stor, avlång tomt med många små vinklar, vrår och korridorer. Någon som vet bättre?
 
Robotarna klarar mer än man tror.
 
Robot!

Jag har ca 1200 (knepiga) kvm att klippa. Är veckopendlare, förr la jag 2-3 timmar varje helg på gräsklippningen. Min Husqvarna 230 ACX är bland mina bästa investeringar nånsin:up:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.