Tjena, Jag håller på att renovera mitt kök och vet inte riktigt vad som gäller nu när jag ska byta köksfläkt.

Jag har köpt en kåpa som fläkt idag avsedd för frånluft eller kolfilter. Jag vet dock inte om denna fläkt kommer att funka då jag såg denna lösning bakom min nuvarande fläkt.

Jag har ett ventialtionsuttag i badrummet och ett i vardagsrummet. Som det just nu inte är något drag i då jag har kopplat ur fläkten i köket. Mina frågor är vad heter ventilationssystemet jag har? och kan man på något sätt bygga om ventilationen till något annat då jag helst vill slippa denna "låda" på väggen. Bifogar bilder här så kanske ni blir lite klokare =)


IMAG0180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är fläkten jag har köpt!
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/bosch-dww061451s


vad har jag för val? Jag ska kakla hela vägen upp till taket där fläkten sitter idag.

Stort tack för all hjälp jag kan få.
 
Alliancefläkt. Den ska/kommer alltid vara igång. Dom är dyrare och finns i mindre utbud än andra former av fläktar (har sån själv). Stänger du av den brukar man märka relativt snabbt att det blir mindre syre där man bor :)
 
du kan flytta upp kryddhyllefläkten på vinden plugga uttaget där kökskåpan suttit och koppla in en ny hastighetsreglering och använda den som vanlig frånluftsfläkt och sedan låta den nya köksfläkten leva sitt eget liv. En ny takhuv el likn behövs. Moderna fläktar har, för att kompensera kompromisser i osuppfångning som designen orsakat, ett luftflöde som vida överstiger det som din gamla kryddhyllefläkt klarar och det hade ändå blivit alltför tillkrånglat att få en vettig funktion om de båda fläktarna samkörs.
 
Har kollat vad som gäller i min Bfr och jag får inte göra mig av med den där fläkten som sitter på väggen. Föreningen har ingen egen centralfläkt utan alla lägenheter har en egen sådan fläkt som syns på bilderna och en egen pipa ut i skorstenen. Motorn går ej att slå på just nu då jag är utan fläkt eftersom det är den som bestämmer hur snabbt motorn ska snurra. Vad behöver jag köpa för fläkt, jag har konstaterat att den jag har är det bara skicka tillbaka och att jag kan glömma att kakla enda vägen upp så jag får sätta en skiva för där istället. och en vanliga underbyggnagsfläkt. Jag har kollat på en sånhär den måste ju fungera.


http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-fsk-490-16-villa
 
Kika på dom som heter "lägenhet". Inte villa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.