Vi håller på att måla om fasaden på vårt hus och på västersidans övre del har sponten på plankväggarna krupit isär så att jag kan se pappen på sina ställen där jag tagit bort locklisterna. Funderar på att täta innan jag sätter dit locklister igen. Visst borde det väl gå med lindrev? Var får jag tag på det?
 
Du ska inte tätta där för då kan det inte lufta ur. Sen så gör den ingen nytta om lindrevet sitter på utsida pappen. Den kommer bara göra skada på huset. Men om du ska ha lindrev till något annat så gogla på Zikon lindrev. Lycka till.
 
Tack för svaret! Luftningen borde väl vara samma som när sponten fanns på plats? På övriga fasaden är det ju "tätt" med spontningen. Jag tänkte att som det är nu kommer ju den kalla uteluften in till pappen så lätt och då blir innerväggarna kalla eftersom de är oisolerade. Om man drevar borde det väl bli lite bättre?
 
Har du det tätt imellan panel och vindpappen och en massa lindrev så kan det inte lufta ur. Drevningen ska vara innaför vind pappen. Ingen drevning mellan pannelbrädorna. Det finns risk för att pannelen blir skadad (rutten). Att det blåser in och luft under pannelen är bara bra mot huset. Men det låter som du inte har någon isolering?! Sommar hus?
 
Nej, huset är bara gammalt :) Byggt 1935. Väggarn i stående plank, ingen isolering (förutom tretex på innervägg). Konstruktionen är med andra ord utifrån: Locklister o spontad panel, reglar, vindpapp, sedan kommer väl nån slags brädvägg innan tretexen antar jag.
 
Är det planken i väggen du menar så kan dom lindrevas. Om det är en springa mellan panelbrädorna när du tagit bort lockläkten så spelar det väl ingen roll?

//L
 
BiFuel skrev:
Vi håller på att måla om fasaden på vårt hus och på västersidans övre del har sponten på plankväggarna krupit isär så att jag kan se pappen på sina ställen där jag tagit bort locklisterna. Funderar på att täta innan jag sätter dit locklister igen. Visst borde det väl gå med lindrev? Var får jag tag på det?
Det är svårt att förstå hur du menar...

Med plankvägg förutsätter jag att du menar tex 80 mm plank.
Om det finns vindpapp bakom planken behöver du inte täta för lufttätningens skuld.
Och när du slår tillbaka locken blir det ju tätt ändå.

Om väggen saknar luftspalt skall man nog vara försiktig med att täppa igen de springor som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.