Toro har 5års garanti på sina gräsklippare.
 
erik832995 skrev:
Var förbi en reparatör , gillade inte nyare klippo , sa att kvaliteten är borta.
Det låter lite märkligt i mina öron, har han månne slutat att sälja Klippo och börjat som Stiga-återförsäljare...?

Som nybliven Klippoägare kan jag då inte se eller märka någon avgörande skillnad vad gäller chassidetaljer mellan gamla och nya Klippo, materialet är ju fortfarande i huvudsak metall och konstruktion & detaljer verkar samma som gamla Klippo i mina ögon. Motorerna köps ju in färdiga från motortillverkarna så ev. problem med dessa kan ju hänvisas till dem.

Edit: såg nu att du sneglar på uppsamlare, då skulle jag också kika på Toro, Honda eller varför inte Viking.
 
Redigerat:
Jag ser inget större problem om det är B&S motor. Partnern jag hade gick motorn perfekt på de 5 år jag hade den och min far hade en Stiga Tornado i minst 15år utan att göra något åt motorn och verkligen inget. Visst är Honda spisarna klassen bättre men du kan byta klippare minst en gång för mellanskillnaden.
 
Alla fabrikat hävdar att med deras maskiner får man bästa klippresultat , hur är det , är någon bättre än de andra ?
 
Cylinderklippare är väl dom som ger bäst klippresultat
 
Göran.W
Nimajneb skrev:
Cylinderklippare är väl dom som ger bäst klippresultat
Så rätt för dom klipper av gräset dom vanliga klipparna mer eller mindre sliter av det
 
erik832995 skrev:
Alla fabrikat hävdar att med deras maskiner får man bästa klippresultat , hur är det , är någon bättre än de andra ?
[Rotorklippare] Om man bara ser till klippresultat tippar jag på att de flesta maskiner är likvärdiga, förutsatt att man har en vass kniv/skärper upp den slöa kniven som de flesta maskiner levereras med.

Däremot skiljer det nog en del mellan maskiner vad gäller andra parametrar såsom hur bra den mulchar/finfördelar klippet, hur bra den samlar upp och "dammsuger" mattan om det är en uppsamlingsmaskin.

Min gamla Bosch Rotak 43 (elektrisk uppsamlingsklippare) är riktigt bra på uppsamling och suger även upp annat som kommer i dess väg.

Göran.W skrev:
Så rätt för dom klipper av gräset dom vanliga klipparna mer eller mindre sliter av det
Fast om man slipar/skärper upp kniven på en vanlig rotorklippare så kommer den att om inte skära fullt ut, i alla fall klippa av gräset avsevärt snyggare än med en slö kniv som slår av grässtråna.
 
Redigerat:
Vi hade en Viking under min senare del av min uppväxt och den var det bara problem med, så jag har en bild av Viking som dåliga grejer. Stämmer den eller råkade vi ut för ett måndagsexemplar?

//Patrik
 
Slipad kniv är ett måste på rotormaskiner!

Jag är mycket nöjd med Toron. Bakhjulsdrift gör den lätt att svänga, mulchar mycket fint, alu chassie och bra reglage. Ångrar att jag var dumsnål när vi flyttade till villan och inte köpte en riktig maskin som denna direkt.
 
Ingen negativ kommentar om Toro ,en om Viking , ingen alls om Honda . Ingen som har en Honda av HRX-modell ?Ser ut som de har stora hjul iallafall .
 
Är Honda värt merkostnaden ? HRX-? Verkar som priset är exakt samma överallt , prutmån ?
 
erik832995 skrev:
Är Honda värt merkostnaden ? HRX-? Verkar som priset är exakt samma överallt , prutmån
Troligen inte ,vad gäller motorerna så är Briggs minst lika bra som Honda
 
erik832995 skrev:
Är Honda värt merkostnaden ? HRX-? Verkar som priset är exakt samma överallt , prutmån ?
Jag tycker att Hondas HRX 476 VYE (modellen med knivkoppling, drivning etc) verkar riktigt intressant, om än dyr (8K, 7K utan knivkoppling).
Vad gäller motorer så skulle jag försöka undvika Briggs & Strattons enklaste sidmatade modeller då jag vill köra på vanlig 95 oktan, väljer man en med Honda-motor får man allt oavsett motorstorlek (riktig förgasare, toppventilare och överliggande kam).
 
B
Körde Makitan idag. Gick.fint.
 
Inga kommentarer om Honda ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.