Hej!

Kilremmen mellan motorn och växellådan på min Klippo Landrider 120 SE är slut med resultatet att åbäket knappt rör sig framåt. Men hur byter man den?

Remmen sitter på motorns axel och under sitter den elektriska inkopplingen till klippdäcket, se bild. Vad jag kan förstå måste den elektriska inkopplingen (61) demonteras för att få upp remmen till remskivan (55). Detta då "61" sitter fast mot chassiet (via 59 och 60). Verkar inte gå att få emellan remmen där i vilket fall.

Problemet är att jag inte får bort eländet, dvs "61:an" på bilden. Bulten (63) och brickorna (62) har jag lyckats frigöra men likväl sitter "61:an" som berget.

Någon som har erfarenheter av detta? Tacksam för svar då gräset växer snabbt såhär års....

/Kajott
 
  • rembild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har ingen sådär jättebra lösning. Men det ser ju ut som den skall kunna lossa när bulten är borta. Det kan ju behövas en del våld när det har suttit länge.
Jag har själv precis plockat isär mitt klippbord och det visar sig att ena axeln är krökt. Tänkte bara kolla med dig var du fick den fina sprängskissen ifrån. Jag hittar ingenting på nätet nu när jag söker. Jag vet att jag har hittat det förut...
Lycka till!
 
  • Gilla
Mickeiskane
  • Laddar…
Remmen är loss, gick att trixa den förbi kopplingen efter lossat skruven "60" och vridit på kopplingen.

@Magnus_kall: Sprängskissen hittade jag på klippo.se där jag sökte på "Rider" på deras support sida.

@Punktjacke: Jo, så kan det nog vara... nu när remmen ändå är loss så vågar jag inte testa :|

Tack för hjälpen i vilket fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.