Klockan är 08.30 och allt är stilla i en närförort till Stockholm.
d16201290032P530e.jpg

Efter 20 minuter är den gamla altanen ett minne blott.
3c6201291409P35a3.jpg

När allt var rivet så kom stora kapen fram. Plintarna behövdes kapa ner för att få rum med de reglar på 45x195 som skulle bära upp allt.
936201290709P4899.jpg

Det såg nästan ut som att "Arga Snickaren" var på besök.
626201290515Pf7a3.jpg

Lite verktygsporr, bjuder på DeWalt, Partner och en stereo.
bd6201290745P353e.jpg

Verktygsporr igen, här bjuder på vi Blå Bosch, DeWalt, lite Festool, Hitachi och Makita.
dd6201290820P5098.jpg

Efter lunch tog vi i lite extra och "trallade" vidare.
466201290859P3cce.jpg

Och klockan 20.00 så var det städat och klart.
Nu återstår det räcke (vi hade glömt att köpa stolpar,den som sitter nu är provisorisk)
586201291040P02e5.jpg

Och en till bild från sidan:
b96201290939P794f.jpg

Ett stort tack till Jürgen, Sussi, Janosh, Alex och Bosse som gjorde att jag inte behövde spendera en vecka med att bygga altan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Raptor50 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt byggt!

Hur stor är den? Jag och min 18-årige son byggde en altan på 2,4 x 6,8 m på en dag, vet inte hur många timmar men runt 10. Dock var den tidigare altanen redan riven och den var lägre än er så inget staket behövdes.

EDIT: Och vi hann inte ta några bilder under bygget heller. :p
 
Tror den landade på ca 6x 4 meter.

Du får inte glömma att vi hade frukostfika vid 9, lunch kl 12, fika kl 15 med nybakta muffins och middag kl 18.30.

Så rasterna landade nog på 2 timmar utan problem. Man ska inte jobba ihjäl sig :)

Stolpen som sitter var bara ett test för att se hur vi skulle lösa resten av stolparna rent praktiskt.
De nya stolparna kommer att göras av 90x90 limträ. Och hela staketet kommer att målas vitt.
 
Vojma - Håller med, min smällde vi upp på en helg, gräva för gjutrör och gjuta på fredagen, mäta ut och bygga regelverk på lördagen, trall med fris på söndag. Blir genast lite mer att tänka på då den är 1600-1700 hög.

Gillar stenkapen - Vad är det för en? Med vattenslang och allt..
 
slacker skrev:
Vojma - Håller med, min smällde vi upp på en helg, gräva för gjutrör och gjuta på fredagen, mäta ut och bygga regelverk på lördagen, trall med fris på söndag. Blir genast lite mer att tänka på då den är 1600-1700 hög.

Gillar stenkapen - Vad är det för en? Med vattenslang och allt..
Vet ej vilken modell, men det är en Husqvarna. Vattentillsatsen gjorde underverk. Dammade ingenting.
 
Hej mycket smart lösning!!! Är ytterdelen placerad på ett korrekt sätt, kan den inte uppfattas som för nära marken? Jag vill göra samma lösning som du men har av värmepumpsinstalltören fått beskedet att det går inte, det blir snö och is och pumpen kommer paja. Jag litar dock inte på det. Berätta gärna hur du tänkte.
 
Mikael_L
Men shit !!!

Alltså bara lyckas riva en gammal altan på 20 minuter är ju imponerande i sig, om man nu inte tar det med grävmaskin eller midjelastare. :shocked:
Och sen bygga en ny under samma dag. Ja det vill till att man gnor på då. :)


edit:
Iofs, om man inte behöver gräva plintar så är det en hel del mindre jobb, men ni var ju å andra sidan tvungna att kapa ner dom ...
Ja, jag är fortfarande impad (y)
 
Redigerat:
Snygga firmabilar...
 
P
5 gubbar x10 tim=50 tim. Tror inte jag la mer i effektiv tid på min altan heller men då byggde jag nästan allt själv. Stor skillnad om man är flera och får hjälp och mycket roligare :)
FIn blev den i alla fall
 
Lite elakt att kalla Sussi för gubbe :rolleyes:

Bra jobbat! Och om det folk säger stämmer om att "bra verktyg är halva arbetet" så hade jag fått dubbla tiden bara med tanke på maskinparken :)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
TouringX skrev:
Hej mycket smart lösning!!! Är ytterdelen placerad på ett korrekt sätt, kan den inte uppfattas som för nära marken?
Jag vill göra samma lösning som du men har av värmepumpsinstalltören fått beskedet att det går inte, det blir snö och is och pumpen kommer paja.
Jag litar dock inte på det. Berätta gärna hur du tänkte.
'

Det är inte jag som har installerat värmpepumpen, och det är av märket "Zibro" som säljs billigt på tex NetonNet och Jula.
Eftersom den har gjort några år, så är min uppfattning att den nog inte kommer överleva så värst mycket längre, skall nu vintern som kommer mäta hur pass effektiv den är och eventuellt
ersätta den mot en ny.
Så placeringen av utomhusenheten har inte direkt varit prio. Förra ägaren sa dock att ha nnågon gång haft problem med isbildning ovanpå enheten. Dock så har vi lagt
en liten bit takplåt som gör att det värsta skall rinna av. En relativt provisorisk lösning helt enkelt.



Mikael_L skrev:
Men shit !!!

Alltså bara lyckas riva en gammal altan på 20 minuter är ju imponerande i sig, om man nu inte tar det med grävmaskin eller midjelastare. :shocked:
Och sen bygga en ny under samma dag. Ja det vill till att man gnor på då.


edit:
Iofs, om man inte behöver gräva plintar så är det en hel del mindre jobb, men ni var ju å andra sidan tvungna att kapa ner dom ...
Ja, jag är fortfarande impad
Är man 4 stycken med motorsågar och tigersåg och inte behöver vara rädda om det man river, då går det faktiskt förvånansvärt fort.

Och det var 4 plintar som gjordes av mig veckan innan, och de gamla var lite för höga för att få in en ordentligt bärlina, så ja, då åkte stora kapen fram.

Peter_K skrev:
5 gubbar x10 tim=50 tim. Tror inte jag la mer i effektiv tid på min altan heller men då byggde jag nästan allt själv.
Stor skillnad om man är flera och får hjälp och mycket roligare
FIn blev den i alla fall
Bara en sådan sak som att lägga 5 meter långa balkar blir onekligen lättare när man är fler än en. Ibland har man för få armar..
Sen blir fikaraster och sådant otroligt mycket behagligare när man har sällskap. Eller när man stöter på något problem där man inte riktigt vet hur man skall lösa det.

Missionären skrev:
Snygga firmabilar...
Den främre är väl dock allt annat än praktisk...

jävla_hus skrev:
Lite elakt att kalla Sussi för gubbe

Bra jobbat! Och om det folk säger stämmer om att "bra verktyg är halva arbetet" så hade jag fått dubbla tiden bara med tanke på maskinparken
Haha, hon läser inte här, så vi klarar oss nog från några raseriutbrott ;)
Och mycket ligger i verktygen. Dock inte allt, men mycket underlättare om man har maskiner som gör som man säger åt dem.
 
Mikael_L
oobum skrev:
Sen blir fikaraster och sådant otroligt mycket behagligare när man har sällskap.
= Tar för lång tid ... :p
 
Mikael_L skrev:
= Tar för lång tid ... :p
Äsch, man skall inte stressa för mycket, då blir man gråhårig. :)
 
Mikael_L
Jaså, är det därför jag aldrig verkar bli gråhårig. :D
 
B
Bra jobbat! Jag hade nog också sparat fikarasterna till dagen efter (hela dagen). =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.