Jag ska försöka förklara hur det ligger till.
Nu på måndag ska vi entligen skriva på och köpa parhuset vi har väntat på ganska länge(hadde många problem tills det blev av)
Det är nybygge och det finns ingen gräsmatta runt om huset utan bara jurd.
Jag vet inte än när vi ska flyta in eftersom vi håller på och säljer våran lägenhet och vi vet inte om dem som köper kan flytta in direkt eller om 3 månader.
Jag tänkte fixa gräsmattan innan jag flyttar in men eftersom jag inte bor där undrar jag om det är en bra ide?Vi bor ganska nära,3 min med bil. Jag vet att man måste vattna mycket och jag undrar om det räcker att man vattnar en gång om dagen elller måste man göra det flera gånger om dagen? Om det räcker med en gång då undrar jag om man kan göra det på kvällen,då blir det inga problem för mig?
Är det försent att lägga en gräsmatta nu?
 
Ska du fröså så är det bättre att vänta tills hösten. Ska du lägga ut gräs på rulle så funkar det nu och har du tillgång till att vattna när det behövs (aldrig oftare än 1g per dag) så kommer det att fungera.
 
Vattnar gör man alltid bäst på kvällen. Vattnar man på morgonen/dagen blir det när solen ligger på precis som butiksbakat franskbröd: en frasig skorpa. Dessutom ångar det mesta av vattnet bort.

Fröså gör man som Nimajneb säger bäst i september.
 
Det blir gräs på rulle, tack för tips.Vet ni på ett ungäfer när det är för sen att lägga gräsmatta på rulle.
 
Hej,

Det är egentligen inte för sent förrän till hösten (typ sep). Det bästa är dock om man kan tajma en kallare period, dvs inte rulla ut det när det är gassande sol och en lång varmperiod. Men vattnar man flitigt så går även det bra.
Allt över 8 grader vad det gäller värme. Gräset växer i temperaturer över det.

Mvh

Stefan
 
På rulle skulle jag säga att man behöver 4veckor med 8-10 grader på dagarna för att det ska sätta sig. Det lär ju betyda en viss skillnad beroende på var man bor :)
 
Och vattna vattna vattna!
Gör ni det så har ni en fest-färdig matta på 4 veckor.
 
Pratade med Gräscenter om att lägga rullgräs och de hade kunder som lagt gräs mitt i vintern och det hade gått bra, låter underligt i mina öron såklart men han förklarade det som så att de hade rullat ut den ovanpå snön och sedan börjat vattna till våren när det var varmare och snön borta...

Annars brukar de säga att rullgräs helst ska vattnas på dagen då det är som varmast då gräset då behöver vätan, men jag antar att det inte är en regel som behöver följas till 100%? Annars har man ju hört att man inte ska vattna just på dagen på befintlig gräsmatta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.