Hej

Imkanalen från min spisfläkt går upp genom min kattvind. Kattvinden har spånskiva som golv samt isolering under denna. i övrigt så är kattvinden oisolerad. Så som jag har förstått det så skall kanalen vara isolerad med stenull samt ha kondensskydd på sig.
Den lösning som idag sitter syns till höger på bilden. Det sitter stenull lindat runt men utan kondensskydd på sig samt att det är öppet lite ner mot isoleringen i taket på första våningen.

Min tanke är att ordna isoleringen så att det ser ut som till vänster i bilden.
Vad jag nu undrar över är.
1 Om det är kondensskydd på imkanalen kommer då inte kondensvattnet att rinna ner utmed kondensskyddet och sedan ner på spånskivan och in i takisoleringen för första våningen?
2 Borde det inte ligga någon form av fuktbeständigt material mellan spånskivan och isoleringen?
3 Skall det tejpas med åldersbeständig tejp mellan isoleringens aluminium folie och metallplattan för att ha diffusionsspärr så ingen fukt går in i isoleringen? (om det nu skall vara en metall platta.)
4 Skall jag även tejp mot taket på grund av samma orsak som i 3 ?

Tacksam för svar
imkanal_spisfläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kondens bildas då fuktig luft kyls ned. Kattvinden är väl troligtvis kallare än luften inuti imkanalen så nån kondensrisk på utsidan är nog obefintlig. Ska du ha nåt skydd runt isoleringen så är det för syns skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.