I nybyggt hus var får och var bör man sätta utkastare?

Den ena hamnar i en tvättstuga med brunn i golvet men den andra är jag osäker på.

Skulle kunna sätta den så den hamnar i badrummet men hur ska man dölja den snyggt?
Vad är det för krav? Får man ha en anslutning dolt i vägg?
 
En skrav/anslutning får aldrig vara dold i vägg/golv/tak.
 
Men om en utkastare ska sitta ut från ett badrum ska den då på något sätt komma ut genom tätskiktet och sedan ha en synlig koppling?
 
Om det finns utkastare som ansluts med rör i rör så borde det funka dolt i vägg.
Jag tänker på samma princip som de väggdosor som är godkända som dolda skarvar.
 
Hemmakatten
Vi har en utkastare på altanen utanför vårt badrum (vi använder den för att fylla spabadet). Där utkastaren går igenom väggen sitter det ett badrumsskåp så för oss är det enkelt att kolla att ingenting läcker på insidan.
 
Gabbe1 skrev:
Om det finns utkastare som ansluts med rör i rör så borde det funka dolt i vägg.
Jag tänker på samma princip som de väggdosor som är godkända som dolda skarvar.
Klart du kan ansluta ett pexrör! Men, FMM tex, dom rekommenderar att kopplingarna på insidan är inspekterbara (dvs dom ska vara inspekterbara).
 
Då är nästa fråga hur jag gör det snyggt.

Kommer i badrummet ha ett inkaklat badkar. Tänkte då göra så att vid detta badkar låta utkastaren komma in igenom tätskiket ca 1dm under ovankant badkar. Sedan kommer pexslangan ifrån mitt 45 installationsskikt in brevid igenom tätskiktet. Där blir det en 90,90 böj. Alltså blir kopplingen synlig om man öppnar inspektionsluckan under badkaret och sträcker in armen och har en spegel. Blir det läckage så är det en golvbrunn under badkaret.

Verkar det vettigt?
 
Nej, jag ser inte poängen med att ha något inspekterbart om du ändå inte kan använda verktyg på kopplingarna? Det handlar ju inte bara om att uppfylla några regler utan att bygga klokt i sitt eget hus.....

Måste verkligen utkastet sitta mitt i badrummet?
 
MathiasS skrev:
Nej, jag ser inte poängen med att ha något inspekterbart om du ändå inte kan använda verktyg på kopplingarna? Det handlar ju inte bara om att uppfylla några regler utan att bygga klokt i sitt eget hus.....

Måste verkligen utkastet sitta mitt i badrummet?
Är det viktiga att man kommer åt med verktyg eller att kopplingen är i ett våtutrymme eller likvärdigt skyddad?

Jag kan sätta den i någon annan vägg också men jag tänkte att skulle kopplingen läcka är det bättre att det läcker in i våtutrymme tycker jag. Mitt andra alternativ är att ha den dold i en garderob i sovrummet
Ett alternativ för att säkra upp ännu mer är att sätta ett lite vattensäkert skåp där utkastaren kommer in. Kopplingen görs där och sedan en vek slang som går in i badrummet som ligger precis bredvid.
Behöver man skruva något öppnar man det lilla vattensäkra skåpet i garderoben.
 
Jag tänker praktiskt på det. Att ha en vvs-koppling inspekterbar är ju bra men av föga nytta om du inte kan utföra arbete på kopplingen. Du får ju fundera på vad konsekvensen av ett läckage är - är det ok att riva inkaklingen av badkaret osv.... ibland är det kanske värt det men oftast inte gissar jag.

I köket har du också kopplingar som inte sitter i ett våtrum, men man brukar se till att se om det börjar läcka, tex genom olika underlägg till maskiner och skåp.

Här i huset har alla utkast hamnat i vattenokänsliga utrymmen men om jag var tvungen att sätta utkastet där det inte är ok men vattendropp skulle jag gå på din linje med ett vattensäkert skåp + någon form av indikation, kanske ett fuktlarm. Att leda bort vattnet verkar krångligt.
 
MathiasS skrev:
Jag tänker praktiskt på det. Att ha en vvs-koppling inspekterbar är ju bra men av föga nytta om du inte kan utföra arbete på kopplingen. Du får ju fundera på vad konsekvensen av ett läckage är - är det ok att riva inkaklingen av badkaret osv.... ibland är det kanske värt det men oftast inte gissar jag.

I köket har du också kopplingar som inte sitter i ett våtrum, men man brukar se till att se om det börjar läcka, tex genom olika underlägg till maskiner och skåp.

Här i huset har alla utkast hamnat i vattenokänsliga utrymmen men om jag var tvungen att sätta utkastet där det inte är ok men vattendropp skulle jag gå på din linje med ett vattensäkert skåp + någon form av indikation, kanske ett fuktlarm. Att leda bort vattnet verkar krångligt.
Tack uppskattar din erfarenhet.
I köket har jag satt golvbrunn under där kopplingar finns så i princip är underskåpet ett litet våtrum :) Tänkte det var lika bra att ordna.
Läcker diskmaskinen som sitter i arbetshöjd så rinner det till vattenlåset under diskbänken. Hängslen och livrem.

Ang vattensäkert skåp och jobbigt att leda bort vatten.
Jag har ju badrummet vägg i vägg så en 1m lång avrinningsslang skulle funka för att jag skulle se om det läckte något.
Ett vattenlarm är också bra de kan jag sätta ihop med hemlarmet men det är ytterligare elektronik som ska fungera så jag litar mer på en hederlig slang in i badrummet
sen kan vattenlarmet vara en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.