Har en klippo framhjulsdriven här hemma. Har nu köpt sommarstuga med "backig tomt" har fått för mig sen ungdomens dar med backig tomt att framhjulsdrift i backarna var rätt kasst då det mest slirade när man körde uppåt. Funderar därför på att skaffa en bakhjusdriven variant till stugan.

Honda och Husqvarna kör med bakhjulsdrift. Har ni någon erfarenhet av dom????????

(Ja klippo är kanon men dom finns ju bara framhjulsdrivna i sina klassiska modeller)
 
Då jag var ung så använde jag bakhjulsdriven i mitt barndomshus. då ver det en lutning upp till 15%. Det funkade perfekt.

Varför inte föpa en automatisk så slipper klippa själv :)
 
Jag väljer framhjulsdrivet alla dagar, mycket lättare att hantera och vända maskinen.
Vår klippo puttrar på bra i vår slänt i alla fall. Har haft en större bakhjulsdriven alko hemma också. Den föll mig inte alls i smaken, stor och klumpig. Den fick åka upp till landet.
 
Ta med dig din framhjulsdrivna till sommarstugan och testa...
Funkar det inte på ett ställe, prova att köra från annat håll, kan funka.
Backa upp för slänten kan funka bra det med.

Annars kan du ju alltid köpa fyrhjulsdrivet...
 
Bakhjulsdrivet om man har uppsamlare eller väldigt kuperat. Har man däremot en taskig funktion för att styra hjuldriften så kan det bli bökigt med att ha bakhjulsdrivet.
Här är tex Toro ett föredöme på utmärkt hastighetsreglering.
 
Står också i begrepp att köpa en självgående till landet eftersom vi har en lång uppfart som lutar rejält. Föreställer mig att framhjulsdriven är aningen lättare att hantera, men att en bakhjulsdriven torde vara överlägsen i en uppförsbacke, eller?

De jag har tittat på driver bara i en riktning, så att backa en framhjulsdriven verkar inte vara någon option tyvärr.

Att t.ex. köra en framhjulsdriven bil uppför en grässlänt kan ofta vara en större utmaning jämfört med en bakhjulsdriven, som jag upplever det.
 
Håller med nimajneb.Toro.Bakhjulsdrivet med automatic drive. Anpassar sig efter din hastighet steglöst och lätt att ge en extra skjuts i uppförsbackar osv.Har ju själv en Stiga Autoclip 525S men även en Toro 55AD. Mkt maskin för pengarna!
 
Jag har en Honda 537 VYEA och den är kanonbra i min backiga gräsmatta vid fritidshuset. Länk http://www.hondapower.se/?id=1023
Det är smidigt att reglera hastigheten med handlovarna, det är som två vingar man gasar med. Jag har knivkoppling och rekommenderar det. Det som dock avgjorde att det blev just Honda är att den har variabel mulchning. Eftersom man är vid fritidshuset med ojämna mellanrum ibland så kan gräset vara ganska högt och då ställer man in på mycket uppsamling. Klipper man ofta kan man mulcha mycket. Jag brukar samla upp 70%.
 
Tack för tipsen boltis och fn76!
Hade ingen aning om att det fanns så många avancerade finesser på gräsklippare! Tyvärr styr priset en hel del, vågar inte ställa en alltför dyr maskin på landet, vi har haft inbrott tidigare. Men det är klart, med en gps-sändare borde det fixa sig... ;-)
 
boltis skrev:
Håller med nimajneb.Toro.Bakhjulsdrivet med automatic drive. Anpassar sig efter din hastighet steglöst och lätt att ge en extra skjuts i uppförsbackar osv.Har ju själv en Stiga Autoclip 525S men även en Toro 55AD. Mkt maskin för pengarna!
Hade alla klippare Toros hastighetsreglering så hade INGEN haft framhjulsdrift som option, troligtvis ligger det några patent som hindrar andra att komma med samma lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.