Jag är nybörjare på träberarbetningsområdet, men ägare till ett gammalt hus/gård som kräver en del träjobb både här och där. Det finns också någorlunda ytor för att ställa maskiner, men inte hur stora som helst. Maskinbudget som alltid begränsad (pappaledig som jag är för närvarande blir man inte rik). Användningsområden: enklare tillverkning och lagning av träsnickerier, såsom en dörrtrösklar, någon list, dörrkarm, vindslucka osv...

Har ett erbjudande om en Kity bestcombi, liknande denna för i storleksordningen 6000 i bra skick http://www.blocket.se/uppsala/Snickerimaskin_39861654.htm?ca=1_9&w=3

Men jag vet egentligen inget om maskinen. Har inte hittat några spec?
- Är det för klen motor för att utföra jobba med hyvling?
- Är borden tillräckligt långa?
- Är anhållen ok?
- Är priset rätt?

Jag kan inget om vertikalfräsar, spindeln och infästningsystemen för frässtålen. Är det en idiotiskt dyr idé med vertikalfräs för en begränsad hobbysnickare. Går det kanske att montera någon multischuck som gör att man kan använda överhandsfrässtål typ 1/4", 1/2" eller 8 mm?

Jag har sedan tidigare en handhållen Dewalt 625 handöverfräs (inte monterad i bord...än) och en 3 fas byggklyvsåg som har begränsad precision. Finns även en begagnad mini Cotech rikthyvel och densamma planhyvel. De två senare är rena skräpet som maskiner och avyttras på blocket om jag köper denna.

Tacksam för hjälp!
 
Eftersom det är en fråga om köpa eller inte hoppas jag på snabba svar ;)

Jag kan ställa frågan såhär istället. Ska jag satsa på ovan Kity kombimaskin eller hellre ett fräsbord till min dewaltfräs och uppgradera till någon begagnad rikt-och-plan hyvel? Det senare lär ju kosta avsevärt mer.
 
Eftersom du ville ha snabbt svar så: Jag skulle inte köpa den. 1 små arbetsbord 2 har du enskilda maskiner kan du byta ut en3 verktyg till fräsen är dyrare4 oportabel men har inga av fördelarna som stora maskiner har
 
Tack för inputen. Jag är som sagt mycket tveksam om den tillför något till mina nuvarande maskiner. Kanske bättre att lägga ett par tusingar på ett bra fräsbord till dewalten (den är stark men stor, kanske för stor att hitta ett passande bord ev. med lyft?). Det verkar finnas ett antal trådar om fräsbord, köpta som hemmagjorda och fräslyftar. En hel del av det är lite på en nivå av kunskap som jag inte besitter (ännu). Några tips till dewalten?

Nåja jag ska titta på Kityn i alla fall, så får vi väl se.
 
Jag har faktiskt en likadan fräs, dewalt 625. Jag köpte axminsters fräslyft som är stabil och bra. En fräslyft kostar en del pengar och det går att bordsmontera utan en men jag tycker det är värt det. Bordet tycker jag man Kan snickra själv. Men har du inte en så tycker jag du ska prioritera en schysst Bordssåg och hålla fräsbordet enkelt(billigt).
 
Jag var lite i samma sits nyligen och har nu löst mina (kommande) behov med separata maskiner. De små kombimaskiner jag kikade på hade alla eländigt små motorer och arbetsbord och jag valde därför bort dem. Jag har i stället landat i en bra en rimligt bra (Metabo TS250) bordssåg, en trefas rikt-plan, bandsåg, spånsug samt min DW625 i ett enkelt bord vid behov.

Mina maskiner står i ett mycket litet garage, längs ena väggen. För småjobb står de kvar på sin plats, behövs mer svängrum drar jag ut dem fr väggen en bit, eller i värsta fall ut på garaguppfarten. En kombi är inte helt enkel att ha på liten yta, då den i mitt fall skulle behöva vridas runt så fort jag behöver en ny funktion.
 
Jag tackar för era tips och förslag. Jag beslutade att inte köpa Kity bestcombi och att försöka hitta några fristående alternativ. Idag har jag istället köpt:

Moretens RPH 330 rikt och planhyvel (typ årsmodell 83)
Luna kap och klyvsåg
Lini bandsåg
Luna svarv 800 mm bred
Spånsug
Överhandsfräsar, en Elu en typ ÖB-noname
Sticksåg noname
Cirkelsåg Skil

Limknäktar o tvingar

Allt sålt av en äldre herre som skulle flytta till lägenhet och var tvungen bli av med rubbet. Vad (grovt yxat) är rätt pris för allt detta (sågen, svarven, bandsågen, och framförallt hyvelbordet verkar vara kvalitet).

Gällande mina fräsbehov kommer det att bli ett hemmasnickrat fräsbord, troligen med lyft från Axminster.
 
Hyveln har jag sett för 4000-8000
Hur ser luna sågen ut priset beror mycket på vad det är för typ av såg men jag misstänker att det är en typ ejca såg. och dom går för runt 5000-8000
Är det en liten bandsåg så går dom för 1500-4000
Svarvar verkar det finnas en uppsjö av på blocket och verkar vara svårsålt så från 400-1500 med flera stål till. Men fina solberga kan gå för minst 10000
spånsug 1000-1500
överhansfräsen elu 300-600 öb 0 kr
sticksåg 0 kr
cirkelsågenom det är en gammal skill 100 lite nyare 400
Tvingar och specielt limknektar betalar en del köpare hutlöst mycket pengar för. Äldre kvalitets tvingar 30-150 det finns så många olika storlekar så det kan vara mycket dyrare.
Limknekt ca 1 m brukar liga på 100-150.

Det är vad jag tycker det är värt och ungefärliga priser jag sett på blocket.

Pär
 
Jag betalade 9000 för rubbet, inkl en hel del "smått och gott" som frässtålssatser, extra kutterstål, beslagslådor, osv... Vissa saker är rent skräp, det är jag väl medveten om, men jag tyckte nog att 9000 för bara kvalitetsmaskinerna var helt ok.

Nu återstår bara problemet med att lyfta in (hyveln väger en del) och installera maskinerna på ett klokt sätt i mitt sk snickeri.
 
Ser ut som du gjort ett bra köp, grattis! Den maskinuppsättningen duger till det mesta.
/B
 
Du har gjort ett klipp. Grattis!
 
Jag tror att du kommer bli nöjd med ditt val. Kul
 
Fantastiskt bra det är alltid kul när man gjort en bra affär speciellt om det är något man tycker om.
Stort grattis

Pär
 
Instämmer, 9' för det var ett bra pris.

Kity BestCombi är tyvärr lite för liten för det mesta, men funkar för små möbler, båtinredningar eller för att göra fönsterbågar.
Samma gäller Luna Z40 eller Z50, Z40'an såldes under några andra namn med och tror den finns kvar än idag.
Z40's fräs är dock för pinnfräsar så den är verkligen en liten maskin.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.