Har tänkt sätta några häggmispel på min leriga och lite lätt våta gräsmatta men har fått helt olika förklaringar hur man ska göra.

Handelsträdgården som säljer buskarna sa över telefon:

- "Gräv en grop, ca 50x50x50cm och blanda ut leran med torvmull sen sätter du busken där i."

Internetsida som skriver ungefär såhär:
Det största misstaget man gör är att man gräver en stor grop som gör att vattnet står kvar längre och kväver rötterna. Ett annat misstag är att man fyller gropen med torvmull som håller fukten för länge. Gräv istället en liten grop och fyll med sand ca 5cm runt hela plantan.


Lutar åt att jag ska tro mer på internet i det här fallet. Nån mer som har en idé?
 
Redigerat:
Stort hål och luckra upp med grepen runtom..
Tänk som så att trädet ska inte växa i hålan hela livet utan rötterna lär vilja gå på upptäcksfärd.
 
Ofta gör folk planteringsgropen djup och smal när det är viktigare att gropen är bred. Jorden i gropen får inte enbart bestå av köpejord ur påse, utan du blandar ut den befintliga lerjorden ungefär 50/50 med köpejord i påse. Du kan också blanda i lite grov sand, men om sanden finns olika åsikter. Om man blandar i alltför finkornig sand så kan resultatet bli som cement i stället, sägs det. (har ingen egen erfarenhet av detta)

Häggmispel är inte kinkig och klarar av att växa i lerjord. Dock måste den vara väldränerad, dvs. inte vattensjuk.

PS. Jag tittade på din länk om att plantera buskar i ren sand. Det verkar vara en specialmetod som jag inte har hört talas om tidigare. Kanske du behöver fråga tydligare om någon har erfarenhet av denna metod, eller googla lite på den? Hur som helst, häggmispel klarar lerjord bra utan speciella åtgärder (jag har själv sådana i lerjord).
 
Redigerat:
Jag hittade en artikel om odling i sand som var rätt intressant. Låter nästan för bra för att vara sant...
http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/odlingsmetodik/odlaren_akerstedt.pdf

Samma sandodlare som i tidigare länk dock.

Men den här delen var Sommartorparn inne på:
– Man kan gärna prova odling i sand om man har något ställe
där det växer dåligt. Lägger man ut 30-50 cm sand växer det överallt.
Men man ska inte lägga ut tunna sandlager på kompakt jord, då
kan jorden bli ännu hårdare.
 
Redigerat:
Ja, detta med sandodling verkar vara en specialgrej. Vad jag förstår så är det sand i kombination med stora mängder gräsklipp som gäller. Jag tycker absolut att det är värt att pröva om man har problem med tung och fuktig jord! Såg någon gång ett trädgårdsprogram om någon i norr som odlade rhododendoron på detta sättet . I en odlingszon där Rhododendoron vanligtvis är svår att lyckas med. Genom att sanden torkar upp lättare så är det inte så stor risk att rotklumpen fryser ihjäl.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag har ingen aning hur jord "brukar" vara, men det har inte regnat på flera dagar nu och spaden blir blöt om man stoppar ner den i jorden och gräver man så klibbar leran fast. Men jag tror att jag kör på det som verkar vara det normala, att blanda ut leran med planteringsjord så busken blir lite över marknivå.
Vad gör man förresten med gräset, hackas det sönder och blandas i gropen också eller slänger man den på tippen?
 
Låter som dåligt dränerad lera. En sådan trädgård behöver ständig tillförsel av humus i form av kompost och organiska gödsel. Viktigt att växterna kommer upp som på en liten kulle, och inte hamnar i en vattenfylld grop.

Du menar själva den grästorv som du gräver upp när du gräver groparna? Om det är vanligt gräs som inte innehåller rotogräs som kvickrot, t.ex. så brukar jag lägga det på komposten, kanske låta det ligga o torka i solen först så att det inte växer fast. Blanda inte ner det i gropen!
 
Tack för svaret. Jag känner mig sjukt osäker på det här och man vill ju att buskarna ska växa så fort som möjligt. :)

Ja jag menade den översta grästuvan som blir, kanske 6-8cm men då slänger jag det i hörnet av tomten tills vidare...

Jag har tillgång till i princip hur mycket 10-40 år gammal ko/häst-gödsel som helst. Är det bra att blanda i jordmixen? Isåfall ungefär hur stor del?

Jag har tänkt plantera med 1.2m avstånd mellan buskarna så skulle jag vinna nånting på att gräva upp ett helt dike istället för gropar med "lervägg" mellan? Marken lutar lite neråt så risken finns väl kanske att den nedersta busken får mest vatten om dom är i samma dike?
 
Blanda inte ner kögödslen i planteringsgropen, utan mylla ner lite i översta lagret bara. Träd och buskar är inte vana vid att gödseln ligger nere vid rötterna utan att den kommer uppifrån. Buskarna behöver inte så förfärligt mycket näring första året då de jobbar med att utveckla rötterna. Nästa år kan du tidigt på våren lägga ut ett rejält lager kogödsel kring buskarna. Om du har tillgång till gräsklipp så är det jättebra att täcka marken kring buskarna med ett tjockt lager. Dels förhindrar det ogräset, dels utsöndrar det kväve och dels drar maskarna under sommarens lopp ner grässtråna i jorden vilket hjälper till att förbättra jorden.

Det är alltid bättre att gräva ett dike för buskarna än enskilda gropar. Frågan är hur mycket du orkar gräva! Buskarna sätts ju rätt glest så det blir en stor skillnad i grävande. Jag skulle låta min egen ork avgöra i det här fallet.
:)
Jag blir betänksam över att det verkar vara så fuktigt hos dig. Det är få växter som klarar av att stå med rötterna i ständig fukt! Du kanske skulle behöva ordna någon slags dränering, dvs rör som samlar upp och leder bort vattnet? En annan idé är att plantera björk, poppel eller pil på platsen, dvs. träd som har en väldig förmåga att suga upp vatten.
 
Ja man kan ju inte annat än prova och se hur det går. Alltid lär man sig nånting. :) Tyvärr lutar det från buskarna mot huset så om jag skulle dränera kommer vattnet in mot fasaden vilket inte känns riktigt bra heller, även om huset är omdränerat för ca 10-15 år sedan. Det kanske blir 1000kr totalt för buskar och jord så det är inga enorma pengar. Skulle det inte fungera kan jag ju kanske plantera nåt annat där nästa år eller försöka dränera runt. Det där med pil kanske inte var nån dum idé heller.
 
Du kan inte dränera bort vattnet från huset? Eller så att det ensluter till någon befintlig dagvattenrör och leds bort den vägen?

Hur långt är det till huset? Björk, pil och poppel har tyvärr också en benägenhet att med sina rötter växa in i dräneringsrör, så de är inte bra att ha nära huset. Kan inte säga hur många meter som är "för nära"
 
Det är ungefär 7-8 meter till huset men det blir ännu blötare ju närmare man kommer eftersom det är på norrsidan. Växer bara mossa där i princip...
Får nog ta en funderare hur jag ska göra det där, men jag börjar med att gräva ett dike. Är lite otålig att få nåt gjort istället för att bara läsa. :)
 
Ojoj! Inte rätt dag för grävning. Det blir svalare i nästa vecka!

När jag ser bilderna och hur tomten lutar så är blir jag mindre orolig för stillastående vatten kring buskarna. Om det skulle bli problem med buskarna i radens nedre ändre så kan du göra en någon enkel åtgärd som leder bort vattnet från buskens rötter, exempelvis förlänga diket lite och låta det sluta i en djupare grop med makadam i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.