Hej, jag tänkte bygga en pool och skaffade solfångare. Min plan var att lägga dessa på mitt platta hustak. Det är ett plåttak och jag vill undvika att göra hål i plåten. Finns det någon innovativ person som kan hjälpa mig med tips hur jag kan lösa detta? :confused:
 
Vad är det för plåt, bandad, korrugerad mm?
 
taket består av korrugerad plåt....
 
Då har du väl läkt under å kan dra farmarskruv ner i den?
 
jo... plåten är skruvad med farmarskruv ...
men min idé var att jag skulle kunna undvika att påverka plåten ,och på något smart sätt kunna lösa det i alla fall kanske en utopisk tanke?

annars tänkta jag att bygga en "ram" av 45-reglar, och fästa den på något bra sätt...

Untitled.png
 
Då får du limma ...

Jag håller på med precis samma solfångare på ett korrugerat plåttak, jag skruvar det i taket. Rättare sagt, jag bygger en 8m2 låda av tryckat som jag kommer att sätta plexilock på dessutom. Lite mörkt att ta bilder nu men vad jag gjorde var att kapa till 7 reglar så att dom kan ligga i plåtdalarna. Dessa är fastsatta i båda ändorna med spikplåtar som är skruvade i plåten med överlappsfarmarskruv och EPD gummimatta mellan som tätning. Har för glest med läkt under för att kunna skruva i dom. Mitt tak var spikat i topparna så jag fick börja med att skruva den i dalarna och med tanke på vilka stora hål spikarna hade skavt i plåten under 30 år så är det nog tätare nu, ligger oljemasomit eller vad det nu heter under plåten som nästa tätning.

Kopplade på vattnet i slingorna i måndags och tempen i 10m3 poolen har stigit från 16 till 27 grader sen dess. Skall försöka hinna klart med lådan i helgen så att jag kan måtta för och beställa plexiskivorna.
 
TeroM - det låter som en bra effektivitet! Har du möjlighet att lägga upp lite bilder på ditt bygge hade det varit jätteintressant!

trevlig helg!
 
Sådär, nu är bilderna tagna. 30 grader i vattnet nu, får nog ställa ner tempen på styrningen, svalkar knappt när man går i.

Först, då jag har ett kortare tak vid "fotbadet" delade jag upp solfångarkittet i två delar och kompletterade med ett rörkitt till.
Storleken på bygget i bilderna nedan är ca 4,2 * 2,4 m.

ImageUploadedByTapatalk1337959481.735388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1337959500.984996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut uppifrån, till vänster syns temperaturgivaren för styrningen, om vattnet skall passera i lakritsremmarna eller direkt till poolen.

ImageUploadedByTapatalk1337959609.912236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj på infästning upptill

ImageUploadedByTapatalk1337959651.667445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och motsvarande nertill på skapelsen

ImageUploadedByTapatalk1337959706.360246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är stödreglar vertikalt mellan kanterna, en horisontell i mitten och på några lämpliga platser till för att avlasta kommande plexilocken. Spridarrören av PVC skall inte vara under plexi, blir för varmt för dem medan gummikanalerna skall klara 180 grader.

Med facit i handen så skulle det gå att skaffa en luftvärmepump och få rätt mycket el för samma pengar detta bygge kostar med solfångare och styrning till det men jag intalar mig själv att jag tänker på miljön och ekonomin långsiktigt (måste ju göra det ngn gång i alla fall).
 
tack för inspirationen,det ser stabilt ut! Ett par funderingar:

Vad har du för dimension på reglarna som ligger i dalarna?
du har "jackat" ur för att komma i nivå?

Har hela lådan ett golv? Varför i så fal, kan inte lakritsremmarna vila direkt på taket?

Behöver du verkligen täcka med plexi? Det verkar vara bra effekt i alla fall..:)
 
Reglarna klöv jag från 34*145'or. 34 var en lagom bredd som passade in min takprofil. Höjden styrdes av att jag inte ville ha lådan dikt mot taket utan med mellanrum för vatten och annat som far på talet (och för att kunna skruva trallen med 45mm bandad trallskruv jag hade kvar hemma).

Dom är, som du ser, urjackade för att spikplåten skall hamna på rätt höjd med gummimattan emellan med.

Helt golv hänger ihop med lock, vill stoppa vindavkylningen av slingorna. Visst är det effektivt nu när det är sol och inte blåser altför mycket men under andra förhållanden gör det mellan 30 och 40% på verkningsgraden att skydda slingorna från vind, hittade siffrorna i ngn avhandling jag hittade när jag funderade på hur jag skulle göra. Då vädret i början på nästa vecka skall vara lite sämre kommer det bli intressant att se vad som händer med tempen i poolen och om solfångaren ger ngn värme överhuvudtaget.
 
Redigerat:
Och lådan är även för att klara vintern. Kanalerna klarar ju frost men skulle inte vilja ha dom på taket med snö som glider på plåten. I lådan lär dom klara sig utan problem och lådan i sig bör inte heller komma ner då det inte får plats speciellt mycket snö mellan lådan och väggen och det mesta av det utrymmet är under takfoten.
 
  • Gilla
Bertil Engström
  • Laddar…
Glad att det funkar bra, det ända är att yrkesskadan sätter in.
reglarna ligger i bottenrylan på korrigerade plåten (trp), hade satt snöras i nederkanten som hela lådan vilar emot. så stannar det inte upp snö/regn, och ingen trä som ligger och inte kan torka ur riktigt
Om du plockar ner det till vintern så har du slut på snösläppen.
 
rybbe - när du skriver "snöras" menar du typ såna här. att ha i stället för reglarna (som är fästa med spikplåtarna...) sedan montera lådans golv i dessa?

TeroM - var hittar du EPDM matta och plexi?
 
Tanken från mig var att bygga detta så att det inte skall behöva tas ner till vintern. Från detta lilla tak har vi alltid haft snösläpp men i och med storleken på taket har det inte varit några problem med det. Taket högre upp har snörasstopp längs hela kanten. Om lådan skulle vila på taket mot ett rasskydd skulle det väl stoppa vatten även mera? I min konstruktion är ju kontakten med taket relativt liten och med 34mm listerna ngt smalare än dalen så rinner det även i dom rännorna. Nu lär snön släppa tidigare när det blir plexiskivor, blir det problem får jag sätta upp snöstoppers nästa vinter.

EPDM gummi hittade jag hos Swedol, 20*45cm bitar i 1-3 mm tjocklek, jag gick för 2mm. Bauhaus har gummimattor som metervara med men har inte kollat på material och kvalité.

Plexiglas:

http://www.stocksundet.se/plexiglas-akrylplast/11
 
Redigerat:
Tack för alla tips TeroM! Jag snor nog ditt koncept rakt av (y)

en sista (tror jag i alla fall) fråga bara. Vad har du för dimension på reglarna som går längs hela lådan? Behöver de vara så höga om du bara ska täcka slingorna. Skulle du inte kunna lägga plexit lite tajtare för att få lägre konstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.