men kostar den verkligen 90.000+moms ?
Nej, priset på ETA´n är med moms! Ett billigare alternativ är solo innova 50 som kostar ca 50 tusen med moms. Då saknar dock den pannan lambdastyrning och spaksotning. Men även innovan är byggd på rätt sätt med lösa väggplåtar i vedmagasinet och lågt tillsatt primärluft.
 
Måste ändå ha en vägg för att kunna isolera tanken ju ,
Blir en brunn inne i det lilla rummet bredvid tanken och en inne i pannrummet till skvallerröret.
golvet blir det garageklinkers på så det borde tåla en pallvagn.
 
Har läst lite om effectas 60 kw panna och den är en stark kandidat faktiskt .
Spaksotning .195 liter vedvolym och en bra effekt .
Baxis panna vill jag inte ha . Den ser ju ut som nått från 70 talet ju :p
 
Baxis panna vill jag inte ha . Den ser ju ut som nått från 70 talet ju :p
Där har du så fel du bara kan.. Baxis solo innova står sig i topp bland marknadens vedpannor. Konstruktionen borgar för stabil förbränning även med varierande vedkvalitet. Det är skillnad på pannor och pannor och hur de gjort detta med intaget av sekundärluft och primärluft. Jag har själv en Orlan så jag vet verkligen hur en vedpanna INTE ska vara konstruerad.. (y)
 
Sa aldrig att den är dålig , den är säkert så bra som du säger ,
Men den är ju inte direkt vacker :)
 
kulle skrev:
Atmos :)
Med Atmos är det väl nästan ett måste att fylla hela pannan före tändning eftersom dom brukar ryka in nått grymt när man fyller på ved.
 
kulle
smurfen72 skrev:
Med Atmos är det väl nästan ett måste att fylla hela pannan före tändning eftersom dom brukar ryka in nått grymt när man fyller på ved.
Nä det tycker jag inte den gör, möjligtvis om man öppnar innan det tagit sig ordentligt kan det ryka in lite grann.
Är väldigt nöjd med Atmos pannan. ;)

Edit. kan tillägga att jag har vitmålat tak över pannan och det är fortfarande vitt :p
 
Redigerat:
Har en del bekanta med Atmos pannor både sugande och tryckande fläkt och på dom går det inte att fylla på mera ved om det är lite för bra fart i pannan ryker in nått grymt annars tror jag dom är nöjda. Vet att en av dom med sugande fläkt 60 kw panna har för höga rökgaser beroende på för bra drag enligt Atmos men det ryker in ändå. Var rätt nära att köpa en Atmos -98 men det skilde bara 4000 kr till en Baxi då och det har jag inte ångrat tror det skiljer betydligt mera än 4000 kr i dag.
 
Ingen som har nått att säga om effectas panna ?
 
Atmos kan man köpa från www.kotly.com dom brukar ha bra priser men vet inte hur det är med vedpannor.
 
vad tycker ni om den här planlösningen då?

effecta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker fortfarande att du skall vrida pannan 90 grader och flytta den mot väggen till acktanksrummet. Du får då bättre plats med EUR pallarna samt att du inte skymmer fönstret.

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vedmannen skrev:
Nu har jag flyttat pannan och ändrat till en 5kb tank med måtten 1,4*1.8 2meter hög.
men nu vart det ännu svårare att placera laddomaten vettigt.


[bild]
du menar så här
 
Fönstret är 13x6 så panna hamnar under det så skymmer fönstret gör det ju inte.

vet inte om jag vill ha 3 eupall i mitt pannrum,
Har hellre 1 eupall och en fåtölj och ett litet bord så man kan ta en ciggar och nått gott att dricka i pannrummet :)
 
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
vedmannen skrev:
du menar så här
Japp!

Pannan är ur vägen och dörren till acktankrummet är ju stängd nästan alltid. Gott om plats framför pannan samt till pallarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.