Vad skulle ni välja för golv i ett kök? Laminat, parkett, klinkers eller plastmatta?

Vore tacksam för lite erfarenheter samt tips vad man ska tänka på.
 
Det beror naturligtvis på din familjesituation.
a) Pedantisk ensamstående som tassar omkring i huset med mjuka tofflor?
b) Yrkesarbetande par som inte lagar mat dagligen?
c) Stor familj med många ungar - som också hjälper till med kökshållningen?
d) Hundägare (tunnpälsad frusen jycke eller newfoundlandtyp).
e) Flott, elegant hus/kök där det estetiska är viktigare än det praktiska?
f) Fattig med tron att ekonomin blir bättre senare - med tanke att lägga nytt golv om tio år?

Personligen skulle jag välja
Om jag tillhörde a), b) eller e) snyggt stengolv eller parkett/trä
Om jag hörde till c) välja linoleum
Om jag tillhörde d) välja korkoplast
Om jag tillhörde f) plastmatta

Men - det finns mängder av individuellt tyckade härinne ;D ;D
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Kul och ffa. klokt, yonna ;)

Själva tillhör vi kategori c (iof. bara 2+2) men har valt som om vi tillhörde a,b eller e, dvs. parkett. Men teori och praktik går som bekant inte alltid hand i hand, dock funkar det, än så länge, är väl bäst att tillägga ;)

MVH/Christina
 
Plastmatta, med en liten ruta kakel under och framför spisarna (en är vedspis). Resten av huset är parkett.
 
;)
Den här frågan finns i några tidigare strängar, varav den ena var uppe för några veckor sedan.

Sök under Golv, så får ni nog upp dem

Helena med
Sverige Stugan
 
Välj inte plastmatta, ta linoleummatta. Håller bättre och är av naturmaterial. Och snygga!
 
Byggimpert!

Hur länge har ni haft parkett i köket?
Vi är såååå splittrade i den frågan: valet är mellan klinkers och parkett. Parkett är (tycker vi) snyggast och passar bättre med resten av huset, men det blir en hel del spill och fläckar på vårt köksgolv så vi är tveksamma om hur länge det verkligen blir snyggast. Klinkers är himla dyrt för att vara ett "andra hands" val, och så är det det där med att man bara tappar porslinet EN gång på klinkerskolvet. Fast vi tappar grejerna mindre ofta än vi stänker vätskor osv, osv, osv....
 
Största problemet är skarvarna. Lägg med så få skarvar som möjligt i "våtområdet", dvs inte stavparkett. Lacka sedan hela golvet efter läggning, för att täta skarvarna. Man ska nog också vara försiktig med golvvärme i kök under trägolv då detta också gör att golvet arbetar mer och öppnar upp sig i skarvarna
 
Få saker håller för att bli tappade överhuvudtaget.
Håll i grejerna istället...
Och tänk efter: Hur ofta tappar ni saker?

Det jag kan säga i frågan är att vi upplever att vårt klinkersgolv gör att man blir trött i fötter och ben när man står en längre tid. Parkett kanske kan fungera annorlunda. Men det löser ett par inneskor/tofflor.
Och golvvärme är definitivt att rekommendera under klinkers, eftersom det lätt känns kallt annars.
Tänk också på att fel klinkers kan bli hala när de är våta.
Eller svårstädade, om de har en skrovlig struktur.
Dessutom: Om ni har en fabless för att tappa en massa saker; tänk på att varje tappad grej riskerar att slå hål i lackskikten, med följden att man får "naket trä" som kan bli fult när det får vatten på sig. Ingen jättegrej, men en liten pusselbit till...

 
Även vuxna människor tappar saker: kastruller (förhoppningsvis bara tomma...), glas/koppar, knivar, konservburkar, stekspadar, och ibland har man skor med hårda klackar eller grus under, man kommer att stå mycket framför köksbänken, så golvet slits fortast just där, ungarna drar fram pallar att stå på, osv.

Skall ni ha parkettgolv - välj ett riktigt hårt träslag. Ek eller hårdare.
Skall ni ha klinker - så vet jag inte hur man skall bära sig åt, bara att jag sett flera klinkergolv i kök där plattorna har spruckit när saker tappats på dem.
 
Vi har en platta av "malen granit" som ger stenkänsla.

1 cm tjock bara, så den är att betrakta som kliner i det fallet.

Den går inte sönder, för den är riktigt stryktålig.
Så här ser den ut:

040215-048.JPG
 
Och den betalade du hur mycket för /kvm?
 
Minns inte riktigt.
Men 300-400 kr ungefär.

Alltså inte "dyr som sten".

Italiensk minns jag att den var, men inte vad den heter på rak arm...
 
cyanna skrev:
Byggimpert!

Hur länge har ni haft parkett i köket?
Vi är såååå splittrade i den frågan: valet är mellan klinkers och parkett. Parkett är (tycker vi) snyggast och passar bättre med resten av huset, men det blir en hel del spill och fläckar på vårt köksgolv så vi är tveksamma om hur länge det verkligen blir snyggast. Klinkers är himla dyrt för att vara ett "andra hands" val, och så är det det där med att man bara tappar porslinet EN gång på klinkerskolvet. Fast vi tappar grejerna mindre ofta än vi stänker vätskor osv, osv, osv....
Vi har inte haft parketten i vårt nuvarande hus särskilt länge, ca 5 månader ;) men har valt lönn som ska vara hårt och ljust, vilket var ett krav från mig samt pga att jag inte tycker det är så skönt att stå och gå så länge på stengolv.
Dock hade vi trägolv av furu i hela vårt förra hus och det hade vi i 11 år, det var däremot ganska mjukt så om ungarna tappade ett bestick i golvet blev det lätt ett "märke" men med lite aktsamhet så var det golvet ändå i förvånansvärt bra skick när vi sålde och flyttade i höstas ;)
Men jag kan väl tillägga att nog är det tappat ett och annat bestick i golvet även under dessa 5 månader och det har inte blivit några märken än iaf.
Det som är viktigt för golvets livslängd är bla. hur snålt man har med vatten när man torkar av det, endast lätt FUKTIG mopp inte blöt ::) speciellt i köket där man kanske torkar flera gånger i veckan, om man sen torkar upp större mängder vattenspill i köket inom rimlig tid så tycker inte jag att det är så stort problem, fast det är klart, lika tåligt som klinker är det ju inte men då har ju klinkers andra nackdelar istället, så hur man än vänder sig så har man rumpan bak ;)
MVH/Christina.
 
Vi har parkett - ek - i köket och tycker det funkar bra. För att skydda golvet från spill från oss själva och små barn har vi ganska grova men snygga mattor framför köksbänkarna och under barnstolen har vi så länge lagt sån där genomskinlig plastmatta som egentligen är till för att ha under kontorsstolar. Inköpt på Ikea, funkar toppen. Är väl inte det snyggaste - men man tänker inte så mycket på den eftersom den är genomskinlig. Den har stoppat en massa spill och diverse kast och tapp av bestick från minstingen.

Hälsn. Lina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.