Hej!

Jag har idagsläget en inåtgående källardörr med mått som inte är standard. Om man ska beställa en som passar kommer det bli väldigt dyrt. Jag funderar därför på att bredda dörröppningen och sätta in en höjdanpassad standarddörr (jag köper på lågprisbyggvaruhus och sågar till dörr och karm själv) istället. Problemet är att det ju behövs en inåtgående dörr och då blir det ett ordentligt prispåslag igen.

Min tanke är att det egentligen borde vara lätt att använda en dörr som är tänkt att öppnas utåt och helt sonika vända den så insidan hamnar utåt och sätta på en plåt eller liknande i nederkant för att skydda tröskeln mot väder och vind och sen måla med en bra utomhusfärg.

Är det så enkelt eller är det stor skillnad på in- och utsidan på en vanlig ytterdörr?
 
Nej, de jag tittat på när jag köpte dörr för något år sedan var i princip identiska in/ut. Ska du ha spark/stänkskydd så får man väl som sagt sätta dit ett nytt.

Tröskeln däremot lär ju inte ha någon förberedd avrinning på det som normalt är insidan av dörren, så där får du kanske modifiera/fixa till något så att du får korrekt avrinning och dropplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.