vet någon ifall det finns något byggnorm (lag etc) som vägleder hustillverkarna i vilket energivärde ett fönster skall ha?

vad är det högsta u-värdet ett nybyggt hus kan ha?

 
Det som "vägleder" nu är väl möjligheten till "miljö-rot"-avdrag om u-värde är 1,2 eller lägre.
Högsta u-värde?? Borde väl bli om man monterar fönster utan glas ;D
Lägsta är väl 0,8 idag, mig veterligen.
 
Jag har hört något om att alla nybyggda hus som byggs efter ett visst år (tror det var 2002, men ej säker) skall ha högst 1,3 som U-värde. Vet dock inte om det är sant eller inte.
 
På vårt byggsamråd efterfrågade de en energihushållningsberäkning. Då är det ju den totala energianvändingen som är intressant. Sämre u-värde i fönstren kanske kan uppvägas av att huset totalt sett är energisnålt. Men ju lägre desto bättre!
 
Jag har för mig att jag sett någonstans att u-värde för hela huset bör ligga någonstans mellan 2,0-2,5... Men kommer man under 2,0 sä ju inte det fy skam ;)
 
Pratade med en kusin inom fönsterbranchen i Polen idag. Han säger att folk i praktiken bara köper u=1,1 aluminium fönster. Han sa också att det inte var helt ovanligt med u=0,7 fönster.

Vet ni om miljöavdraget får göras om jag köper mina fönster i polen?


 
Bob_the_builder
ulan skrev:
Jag har för mig att jag sett någonstans att u-värde för hela huset bör ligga någonstans mellan 2,0-2,5... Men kommer man under 2,0 sä ju inte det fy skam  ;)
Nä, det ska nog vara en tiondel av de siffrorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.