Hej!

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt med ett grymt skabbigt kök. Skulle behöva riva ut hela köket och sätta in nytt. Är detta svårt och vad behöver man tänka på?

Jag är ju inte helt färsk och har inte tummen mitt i handen men kök har jag aldrig pysslat med innan.

Skulle vara glad för alla tips jag kan få!
 
Att riva är inte svårt, själv rev jag vårt på en dag drygt (50-tals HSB). Kan du använda köket så länge är det kanske bra att planera och eventuellt beställa ny inredning innan, men annars är det bara att sätta igång, om det är så skabbigt som du skriver. Man behöver inte tillstånd från styrelsen för att byta köket, endast om man ska riva väggar eller andra större ombyggnader. Lycka till med det nya köket!
 
Jag skulle, precis som ankan35 skriver innan jag river köket, för att slippa leva på en bygg arbetsplats så lite som möjligt först planera ombyggnationen nogrannt. Budget, planering av skåpstommar i något köksverktyg och beställa dessa innan rivandet.

Att tänka på, läs på om vad man bör tänka på vid köksplanering vad gäller arbetstriangeln osv, det förenklar för dig vid planering och definitivt senare när du ska använda köket.

Lycka till med ditt nya kök
 
..eller gör som min svärmor; hon målade om alla stommar in- och utvändigt samt beställde nya luckor.
Blev kanonbra.
 
Detta är också ett 50-tals och rivningen blir nog inget problem.
Det jag mer undrar är om man ska ställa konsollerna direkt på sockeln eller på ben och sedan bara täcka med sockel?
Om någon vet vad det gäller för bestämmelser för diskmaskin?
Bör man fäst alla konsoller i vägen eller räcker det med att man fäster de i varandra och bara några i väggen?
Vad gäller för bestämelser runt diskhon mot vattenskader m.m?
 
Jo men dessa skåpen är det massa reglar kors och tvärs i och skåp djupet är för litet att det inte går att stänga skåpen när det står tallrikar i. Därför vill jag ha nytt!
 
Hm, har du sånahär gamla Lutande skåp?
Anyways, dessa har också massa reglar hit och dit och djupet är ~31cm vilket duger gott och väl till allt utom pizza-tallrikar :)
 
Illunion skrev:
Hm, har du sånahär gamla Lutande skåp?
Anyways, dessa har också massa reglar hit och dit och djupet är ~31cm vilket duger gott och väl till allt utom pizza-tallrikar :)
Nä det är inte den lutande varianten med skjut luckor, de är nog äldre. Men härgår det inte in vanliga tallrikar.
 
Om köket är ännu äldre än sneda luckor blir jag lite nyfiken...låter nästan som något som är värt att bevara.
Kan du inte lägga in en bild?
/ Antikvarienörden.
 
Det var inte mtt kök som var äldre utan det med lutande lckor ;)
 
Utmaningen är planeringsarbetet. Jag tror inte det är några problem för dig. Kanske behövs punktinsatser av elektriker och rörmokare. I min förening så måste vattnet för alla lägenheter i trapphuset stängas om jag vill byta blandare, så en sådan grej hade jag inte velat göra själv om jag inte hade stenkoll på bytet.

 
Om allt i nya köket skall stå på exakt samma plats som i det förra är det bara att sätta i gång att riva. Om du i din planering har kommit fram till att du t.ex vill ha en inbyggnadsugn och häll på separata platser krävs plötsligt att det finns el draget dit. Om du skall ha en side by side kylskåp krävs plötsligt vatten draget till kylskåpet.
Finns det diskmaskin i dag hos dig? Om inte krävs plötsligt ett sköljtät uttag och vattendragning till diskmaskinen.

Skall du riva ut en vägg och utvidga köket krävs att det finns jordade uttag på alla ställen där köket nu har utvidgats till. Hur ser det ut där avloppet går in i stamröret? Sitter det fortfarande tätt efter 40år? Annars måste du sätta dit nytt PPrör med rätt tätning mot stammen.

Allt detta går oändligt mycket lättare (och billigare) att fixa om du har hantverkare som kan göra detta innan du har satt på plats alla nya skåp. Finns det i dag inga Ballofixer i din lägenhet så be rörmokaren sätta dit sådana så att du själv kan stänga av vattnet bara i din lägenhet om du skulle vilja byta kran i framtiden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.