Kan jag isolera under ett kanalplasttak, och vilka problem skulle kunna uppstå?

Jag byggde för många år sedan tillsammans med min granne ett isolerat förråd med betongplatta och riktiga väggar.
(tror jag lade 20 cm isolering i plattan, samt 95 cm i väggar).

Som tak ville vi ha in ljus så vi la ett "altantak" i form av kanalplast 16 mm, ett sånt här:
http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/kanalplast/16_mm_med_profiler

Då, dum som man var, "nä vi behöver inte ett uppvärmt förråd". Idag, vill vi kunna ha på lite underhållsvärme.

Under taket ligger ordentliga takstolar på 195 mm. Det är inget alternativ att byta till papptak eftersom taket ligger som en komplett enhet tillsammans med min granne, och han har det mer som ett uterum idag.

Har alltså en idé om att isolera som man gör på vilket tak som helst. Luftspalt, isolering, råspont.
Förutom det "töntiga" i att göra så under ett kanalplasttak, vilka problem kan jag räkna med? Tänker så klart mest på fukt.
 
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temperatur har ni i förrådet vintertid? Står just och velar mellan att bygga med kanalplast eller "riktigt tak".
 
Idag hade jag alla ggr byggt ett riktigt tak med papp, råspont och isolering. Enda, och jag menar enda, fördelen med altantaket är att det släpper in ljus i förrådet / verkstaden.

Nackdelar:
-Supervarmt på sommaren
-Man kan inte gå på det
-Rädd för snötyngder vintertid
-Oisolerat, helt vansinne att värma upp då nästan all energi försvinner rakt upp.

Att jag nu funderar på isolering istället för att byta det till riktigt tak handlar väl mest om att det skulle bli lite för mycket jobb att byta. Men med isolering försvinner ju den enda fördelen.... :(

Sammanfattning: Bygg ett riktigt tak och sätt in bra belysning istället, det har jag ändå gjort under mitt plasttak.
 
Ser svårt ut att få till luftspalten. Kanske kan du borra massor med hål i dina takstolar.
 
M martinradbo skrev:
Idag hade jag alla ggr byggt ett riktigt tak med papp, råspont och isolering. Enda, och jag menar enda, fördelen med altantaket är att det släpper in ljus i förrådet / verkstaden.

Nackdelar:
-Supervarmt på sommaren
-Man kan inte gå på det
-Rädd för snötyngder vintertid
-Oisolerat, helt vansinne att värma upp då nästan all energi försvinner rakt upp.

Att jag nu funderar på isolering istället för att byta det till riktigt tak handlar väl mest om att det skulle bli lite för mycket jobb att byta. Men med isolering försvinner ju den enda fördelen.... :(

Sammanfattning: Bygg ett riktigt tak och sätt in bra belysning istället, det har jag ändå gjort under mitt plasttak.
hej undrar bara hur du gjorde med ditt kanalplast tak . Blev det som du tänkte eller hick det inte o isolera under !! Håller själv på o velar om o sätta isolering under mitt kanalplast . Men vet ej om det går tacksam för svar !!! Hälsningar Jimmy
 
J Jimmy Wall skrev:
hej undrar bara hur du gjorde med ditt kanalplast tak . Blev det som du tänkte eller hick det inte o isolera under !! Håller själv på o velar om o sätta isolering under mitt kanalplast . Men vet ej om det går tacksam för svar !!! Hälsningar Jimmy
Det ligger i planen att riva bort kanalplasten och bygga ett riktigt tak framöver. Framför allt för att det ansluter mot ett vanligt papptak och det är väldigt svårt att få det tätt där.
 
M martinradbo skrev:
Det ligger i planen att riva bort kanalplasten och bygga ett riktigt tak framöver. Framför allt för att det ansluter mot ett vanligt papptak och det är väldigt svårt att få det tätt där.
ok tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.