Hej,

Är det godkänt att sätta osb + ett lager humidboard (12,5mm) i badrum reglat cc 450, istället för 2 lager humidboard?
 
Jag har gjort så och min KA sa inte något om det. Betyder iofs inte att det är rätt :)

Om det är en eller två lär inte ha någon betydelse om det tränger igenom vatten?
 
Det låter ju bra :)

Nej det border det ju inte ha, vad jag har förstått så är det bara för böjstyvheten och den får man ju till lika bra med en osb som med ett lager till...

Hittade visserligen Fermacell fibergipsskiva nu och den skulle gå ett lager med cc 600... humm
 
OSB är helt ok att ha bakom Humidboard. Dubbel gips är väl kravet om du har 60cc på reglarna, man dubblar för att skapa ett stumt underlag. Skillnaden på skivor avgör hur du ska montera tätskiktet. Humidboarden är den bästa då alla tätskikt går att montera utan specialprodukter. Känner inte till fermacell och vad för ytskikt den har. Rent generellt så skulle jag aldrig sätta ett lager gips och sen kakla, det är livsfarligt.
 
Jo, att det är ok att ha bakom är jag med på, men är det ok att tillgodoräkna sig osb som ett lager gips?

Varför skulle det vara livsfarligt med ett lager gips?
Om det är gips godkänt av bkr så ser inte jag något problem...
 
B
Lånar tråden lite. Håller precis också på att renovera ett badrum. Har byggt ut ena delen en halvmeter och satt humidboard på osb där. Funderar dock på hur jag ska göra med resten av rummet. Jag har rivit ner kakel som satt tidigare och även en del av putsen bakom den..

Två frågor nu. Kan jag montera en humidboard rakt på lättbetongväggen så jag får en slät kan mot nya väggen, och och sedan köra fuktspärr & kakel, eller måste det sitta någon form av skivmaterial bakom skivan?

Hur bör jag göra med resten av väggarna, räcker det med att lägga ett relativt tunt lager puts och sedan köra fuktspärr/kakel på det?

Mvh Carl
 
Det senaste är att man ska ha 15 mm plywood på 45x70-reglar satta på cc 45 och därefter humidboard eller liknande. Då är det godkänt att skruva allt (även handfat och toalettstolsmonteringselement samt i våtzon 1) direkt i väggen utan att kortla under. Plywood är helt överlägset OSB och jag skulle inte använda OSB i ett badrum där man måste skruva fast diverse saker efteråt utan att man i förväg vet exakt var de ska sitta.

Jag har använt denna metod i mina två senaste badrum (dock utan att veta att det skulle bli en av Säker Vatten rekommenderad byggmetod) och jag har bara goda erfarenheter av detta. Skruvar sitter som berg i plywooden, men man skall göra som det framgår av broschyren nedan och bara förborra genom tätskiktet och låta skruven själv ta sig igenom plywooden tillsammans med litet silikon (det är med denna metod helt godkänt att skruven går igenom plywooden, även i våtzon 1).
Det blir litet dyrare än OSB, men som sagt helt överlägset.
Gå till
http://www.sakervatten.se/
och läs där om deras våtrumsvägg, även You-tube-film finns där.
 
Redigerat:
bjurel skrev:
Det senaste är att man ska ha 15 mm plywood på 45x70-reglar
Intressant, har en polare som arbetar på diverse byggen. Dom kör 45x45 plåregel och OSB.
 
OSB är den billiga varianten, men inget att skruva i om man vill att det ska tåla litet påfrestningar och 45x45 plåtregel går väl bra för det mesta, men kan vara litet svajigt om man ska hänga tunga saker som handfat och toalettstolar på väggen och det kan vara litet tight att dra rör-i-rör i en sådan vägg.
 
Men plyfa kostar ju 3 ggr så mkt?
 
Kattvovven skrev:
Men plyfa kostar ju 3 ggr så mkt?
Skiljer oftast 100-200 kr/skiva o man behöver sällan mer än 10 skivor = 1000-2000 kr. Inte alltför tung utgift alltså
 
Ska är ju ett intressant ord, får kan vara mer lämpligt i detta fallet.

Man får använda 15mm plywood under våtrumsskiva för att slippa kortla där man skall fästa saker.
Man får använda 12mm OSB under våtrumsskiva, osv...
 
Är det kört för mig då som har kört 11mm OSB-skivor, reglat cc30 och 20mm våtrumsskivor? Måste jag tokregla? (vet inte vart saker riktigt ska hamna )
 
Oj, ja OSB är väl 11.5 tror jag, byggplywood 12, men det där är inte så noga. den halva millimetern, det är ju bara nominellt mått.

Kattvovven: Nu vet inte jag vilken skiva du har använt, men enbart en 20mm våtrumsskiva borde gå bra på cc60, det står i din monteringsanvisning.

Jag körde cc45 i ett badrum då med OSB + Glasroc (gyprocs variant), kortlade med 28x70 där det skall fästas saker.

OSB håller för köksskåp, kortling är till för att det är krav att skruven skall bottna i trä, undantaget 15mm plyfa numer...
 
Om menigen är att skruvhålet ska bottna för silikon, går det inte sätta något så enkelt som någon form av frigolit liknande material på baksidan? Eller dra spraylim först mot den väggen innan man sätter isoleringen?

Jo, cc60 är ok enligt manualen, jag körde cc30 och OSB bakom. Jag gillar när saker sitter. sitter hårt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.