har fönster som är ca 3 år gamla, 3 glas bra skick på fönstrena.

Problemet är att dem vart installerade i befintlig karm,
mellan den befintliga karmen och huset så är putsen/stenarna så dålig att att jag kan få ned en bläck penna's längd i hålrumen på ett par ställen samt allmänt dåligt för övrigt.

vilket gör att det drar kallt på vintern.


Håller nu på att göra i ordning rummet för övrigt, men funderar på vad som är bäst att göra med fönstret.

Mina funderingar går ut på att lyfta ut fönstret och sen putsa och förminska fönster öppningen
(motsvarande gamla karmen) ,
för att sedan åter montera fönsterna.

Har tidigare försökt att dreva't gamla karmen från utsidan med båkskum, vilket vart lite bättre men långt ifrån bra.
 
Kan du inte bara spruta in fogskum? Den täpper till alla ihåligheter.
 
S
har du trä fönster? då skall du aldrig ha något expanderande skum.
egentligen aldrig fogskum till något som skall vara öppningsbart.
fogskum kan du ha till hål i fasad och liknande.
helt klart får du anpassa karmen efter fönstrena.
om fönstret gått sönder då kan du skippa byta allt.
men annars är det bäst att byta allt just för pass form och du kommer ha samma slitning på fönster och karm.
 
BigGitt skrev:
Kan du inte bara spruta in fogskum? Den täpper till alla ihåligheter.
Det var min tanke då jag gjorde detta på utsidan, använde 1-2 flaskor på ett fönster.
Det räckte dock inte, då det har fortsatt att dra...

SBH skrev:
Har du trä fönster
Jepp trä fönster med alu utsida

SBH skrev:
helt klart får du anpassa karmen efter fönsterna.
Så då instämmer du med min tanke att lyfta ut de nya fönsterna, för att ta bort den gamla karmen, och sedan laga och förminska fönster öppningen i fasaden?
 
Tog och fotade så är det lättare att se hur det ser ut!!

fösta bilden visar djupet på, får in nästan 10 cm av tumstocken.

Fonster_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Efter att jag har knackat upp längs fönstret har jag kunnat konstatera att det ser ut lika dant under hela fönstret. på några ställen så kan jag tom se båkskummet som jag valde att lägga på utsidan i fjol.

fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har ännu inte kommit fram till vad som skulle vara det bästa,
vart tipsad om att peta ner vanlig isolering för att sedan putsa igen hålen, mot den gamla karmen.

vad tror ni om det, skulle vara grymt skönt att slippa lyfta ut fönstret som jag hittills varit inne på.
 
Det är den inkapslade luften som isolerar. Jag står fast vid skummet. Dock skulle jag inte fylla hela hålet. Bara den yttersta delen. Så att springan skulle bli fylld. Sen skulle jag smeta på mjukfog. Man skulle kunna jämföra det med att tejpa springorna. Både från in som utsidan. Låser man luften inne, i springan, kommer det att isolera.

Men det är min personliga åsikt! Jag vet att en del tycker inte om fogskum till karmarna. Medan andra kör med det! Det finns tom olika fogskum. Som expanderar olika.
 
Skalman65 skrev:
Tog och fotade så är det lättare att se hur det ser ut!!

fösta bilden visar djupet på, får in nästan 10 cm av tumstocken.

[bild]



Efter att jag har knackat upp längs fönstret har jag kunnat konstatera att det ser ut lika dant under hela fönstret. på några ställen så kan jag tom se båkskummet som jag valde att lägga på utsidan i fjol.

[bild]


Har ännu inte kommit fram till vad som skulle vara det bästa,
vart tipsad om att peta ner vanlig isolering för att sedan putsa igen hålen, mot den gamla karmen.

vad tror ni om det, skulle vara grymt skönt att slippa lyfta ut fönstret som jag hittills varit inne på.
Ser ganska normalt ut......träullsskivan som ligger som isolering i väggen syns på bilden och det fattas drev mellan karm och vägg.
Jag skulle drevat med gullfiberdrev eftersom du redan har använt skum utifrån och putsat igen jäms med karmen dvs fogat in 1-2 cm under karm. Om jag skulle gjort det på mitt hus hade jag definitivt inte skummat utan övervägt lindrev rakt igenom istället, men det är nog mer en smaksak och lite byggnadsvårdsnoja.
 
Redigerat:
Tycker åxå att det ser helt normalt ut, dreva och sedan försvinner glipan när du bygger smygen.
 
Lösningen vart just att dreva fönstret, på befintlig plats.
för att sedan bygga igen med en smyg med lite isolering bakom.

Att det var träull isolering som syntes var nytt för mig.
hur bra isolerar den
 
SBH skrev:
har du trä fönster? då skall du aldrig ha något expanderande skum.
egentligen aldrig fogskum till något som skall vara öppningsbart.
fogskum kan du ha till hål i fasad och liknande.
helt klart får du anpassa karmen efter fönstrena.
om fönstret gått sönder då kan du skippa byta allt.
men annars är det bäst att byta allt just för pass form och du kommer ha samma slitning på fönster och karm.
Finns ingen anledning att inte ha expanderande skum till träfönster, öppningsbart eller ej!
Om man inte är kompetent att applicera fogskum är det väl bara att erkänna det.

Vore bra om SBH kunde belägga sådana här påståenden.
Beror uttalandet på fördomar eller på okunskap?
 
KnockOnWood skrev:
Finns ingen anledning att inte ha expanderande skum till träfönster, öppningsbart eller ej!
Om man inte är kompetent att applicera fogskum är det väl bara att erkänna det.

Vore bra om SBH kunde belägga sådana här påståenden.
Beror uttalandet på fördomar eller på okunskap?
Många priv.pers. som byggare använder fogskum till fönsterna. Inkl mig. Glada amatören ;-)
Och det fungerar perfekt!
Men det är som du skriver. Man ska ha kunskap och känsla för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.