Undrar hur försiktig man behöver vara med eld t ex grill på stor uteplats/altan, byggd av trall av någon tidigare ägare till detta hus. Går det att brandsäkra på något sätt?
Man vill ju gärna sitta där och grilla och så... men om det hoppar gnistor?
 
Har du en öppen spis på uteplatsen? Vanlig kolgrill skapar normalt minimalt med sprätt och skulle det sprätta så tänder inte enstaka gnistor en trall (såvida du inte har torrt gräs eller brännbar cellplast under trallen eller annat eldfängt).

Däremot är det vanligt med bränder som börjat på bron eller uteplatsen pga av att någon askat ur eldstaden, grillen eller dylikt och ställt askan i en hink på trallvirket. Jag har själv varit på (jobbar med räddningstjänst) flertalet sådana bränder och min svärfar ska i sommar byta trall på bron då han har ett svärtat hål :eek: där, aja baja svärfar!

Men att bara använda en kolgrill på en trätrall behöver du vid normal varsam hantering inte vara orolig för.
 
Det där var riktigt, riktigt skönt att höra. Tack!
 
Vad finns det under altanen då, något eldfängt?

Strila en kanna vatten över golvytan där grillen står.
 
Sen bör man ha en hink med vatten beredd oavsett. Grillen kan välta t ex osv.

/Kent
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Jag brukar alltid hälla vatten i det där askfaten som är under bottenventilen. På så sätt släcks all aska som ramlar ner.
Vet inte om alla kanske gör så? (Har fått för mig att det är lite olika).

Mvh

Stefan
 
Stew skrev:
Jag brukar alltid hälla vatten i det där askfaten som är under bottenventilen. På så sätt släcks all aska som ramlar ner.
Vet inte om alla kanske gör så? (Har fått för mig att det är lite olika).

Mvh

Stefan
Kanontips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.