Detta kan så klart räknas som en rent spekulativ tråd, men jag tycker ändå det är intressant att veta om ni anser att det är säljarens eller köparens marknad i dagsläget vad gäller hus i Sthlmsområdet. Tycker det rapporteras i media var och varannan dag att priserna bara stiger och stiger samtidigt som jag ser att en hel del hus ligger kvar rätt länge på Hemnet.

Så om man ser det från en rent taktisk synvinkel... Är det bra eller dåligt att köpa just nu? Om man köper idag kan man då räkna med att få igen pengarna om t ex 5 år ifall man kommer på att man behöver sälja då?
 
Vad menar du med "köparens marknad" resp "säljarens marknad"? Är det om priserna går ner resp. upp? I så fall vet vi hur det gått fram till och med april, resten är spekulationer där domedagsprofeterna ofta går tretton på dussinet av.

Detta är från Mäklarstatistik, som inte har med alla överlåtelser och enligt vissa riggar statistiken för att det skall verka bättre än det är. ;)

Prisstatistik VILLOR, april 2012
VILLOR1 mån *3 mån12 månMedelpris
Riket+ 1%+ 2%- 2%2 276 000
Storstockholm+ 2%+ 3%- 3%3 911 000
Storgöteborg+ 1%+ 4%- 1%3 193 000
Stormalmö+ 2%- 1%- 7%2 765 000
 
Var väl mest nyfiken på om det är vettigt att köpa hus inom kort eller om huspriserna står så högt (säljarens marknad) att man riskerar att gå back om man själv behöver sälja inom ex.vis 5 år.

Tycker många hus är överdrivet dyra och dom ligger också kvar väldigt länge. Hittade ett hus jag gillade, men det känns så övervärderat att skulle jag ge utsatt pris så lär man inte få igen pengarna (och det behöver också renoveras i ex.vis badrum som kostar en slant).

Är ju mycket kunnigt folk här så jag hoppades att någon ville berätta vad deras egen spåkula siar om. :)
 
harry73
Slapparsmurfen skrev:
Var väl mest nyfiken på om det är vettigt att köpa hus inom kort eller om huspriserna står så högt (säljarens marknad) att man riskerar att gå back om man själv behöver sälja inom ex.vis 5 år.
Det finns alltid en risk att man går back om man måste sälja.
Huset kan vara fuktskadad utan att du märkte det, eller så bygger du om och får problem med entreprenören, eller ...

Om man inte är beredd att acceptera att man tar risker om man äger ett hus, då borde man kanske inte köpa.
Annars tycker jag att det går bra att köpa ett hus om man behöver ett hus att bo i. Man kan ju jämföra boendekostenader mellan hyreshus och eget hus.
Om man vill köpa för att bli rik på kort sikt, då är det bättre att vänta några år (eller decennier?)
 
När du säger att det är övervärderat och överdrivet dyra, vad jämför du med då?
 
Det står att du är från Västernorrland i din "tag". Klart att ett hus i stocholm är "överdrivet dyrt" då.
 
Ja, det är klart att det är bra att köpa ett hus om man behöver bo i ett hus, men för den sakens skull lägger jag inte 10 mkr för ett hus som prismässigt är värt 4 mkr för att nån säljare fått solsting. Det är en solklar förlustaffär.

Jag är från Stockholm och kommer inom kort flytta tillbaka dit. Det jag går på är egentligen mest statistik (Värdeguiden.se + Booli.se) på områdena och skicket på husen när jag säger att jag tycker en del hus verkar övervärderade. Dessutom blir vanligtvis just dessa hus också liggande länge för att sen försvinna och därefter dyka upp igen efter lämplig tid. Bra mäklare har en klar prisbild över vad ett hus är värt och då säljs huset tämligen omgående efter visning.
 
harry73
Vad köper man för 4 milj i stockholm idag?
 
Ett övervärderat hus?
 
Slapparsmurfen skrev:
Ja, det är klart att det är bra att köpa ett hus om man behöver bo i ett hus, men för den sakens skull lägger jag inte 10 mkr för ett hus som prismässigt är värt 4 mkr för att nån säljare fått solsting. Det är en solklar förlustaffär.

Jag är från Stockholm och kommer inom kort flytta tillbaka dit. Det jag går på är egentligen mest statistik (Värdeguiden.se + Booli.se) på områdena och skicket på husen när jag säger att jag tycker en del hus verkar övervärderade. Dessutom blir vanligtvis just dessa hus också liggande länge för att sen försvinna och därefter dyka upp igen efter lämplig tid. Bra mäklare har en klar prisbild över vad ett hus är värt och då säljs huset tämligen omgående efter visning.
Hus eller lägenhet.
 
harry73
Slapparsmurfen skrev:
Ja, det är klart att det är bra att köpa ett hus om man behöver bo i ett hus, men för den sakens skull lägger jag inte 10 mkr för ett hus som prismässigt är värt 4 mkr för att nån säljare fått solsting. Det är en solklar förlustaffär.

,,. Bra mäklare har en klar prisbild över vad ett hus är värt och då säljs huset tämligen omgående efter visning.
Visst ska man inte köpa för 10 mkr om det finns ett likvärdigt hus för 4 mkr. Men det har ingenting att göra med om priserna kommer att stiga eller falla. det gäller väl i alla lägen.
 
harry73 skrev:
Vad köper man för 4 milj i stockholm idag?
Hyggligt nedlåtande kommentar. Tror att en hel del människor köpt hus för ca 4 mkr en till två mil utanför Sthlm det senaste året. Har aldrig påstått att huset ska ligga på Djurgården eller i Bromma. Husen som finns där kan knappast räknas som en genomsnittsvilla i Sthlm.
 
harry73 skrev:
Vad köper man för 4 milj i stockholm idag?
Enkelt att kolla....sök på Hemnet på Stockholmslän och max 4 milj.....men en sak är säkert....det blir en bit ut från tullarna....
 
Enk Projektet skrev:
Enkelt att kolla....sök på Hemnet på Stockholmslän och max 4 milj.....men en sak är säkert....det blir en bit ut från tullarna....
Ja, innanför tullarna dräller det ju inte med hus oavsett prisklass direkt...
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
harry73
Slapparsmurfen skrev:
Hyggligt nedlåtande kommentar. Tror att en hel del människor köpt hus för ca 4 mkr en till två mil utanför Sthlm det senaste året.
Oops, där hade någon ömma tår ;)

Frågan var faktisk seriös. Jag bor inte i Stockholm (inte ens i närheten) och har ingen ide vad som styr priset där, men kan tänka mig att det beror på en del saker som går att ta reda på, och saker som är svårare att få reda. För även i Stockholm borde det finnas stadsdelar med sämre rykte.

Om TS påstår att det finns villor till salu för 10 mkr som egentligen borde kosta 4 mkr, då har antingen stockholm invånare som levar i en parallel värld eller så har TS inga kunskaper om vad som styr priset i Stockholm.
Och då kan det vara intressant med lite feedback från mer insatta om man får ett hus i ett attraktiv läge eller inte, med eller utan renoveringsbehov, mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.