Planerar lite löst för ett eventuellt byte av kulvertrör, både tappvatten och radiatorvärme. Beror lite på hur det ser ut när vi grävt upp den gamla :) som består av stålrör (utvändigt rostiga på sina ställen) för värmen och koppar för tappvattnet.

Ska man satsa på koppar eller plast? Koppar är ju mer beprövat, och dricka vatten ur en gammal plastflaska vet man ju hur det smakar. Hur skiljer det sig vad gäller isolering, hållbarhet och hantering? Och ska man lägga en med 4 rör eller 2 st med dubbelrör? Finns det nån risk med dagens välisolerade kulvertar att radiatorvärmen värmer kallvattenröret (i en 4-rörs) så man måste spola länge för att få kallvatten? Alla synpunkter mottages tacksamt.

Kulverten är ca 30 meter och värmekälla är en pelletspanna.
 
4-pipig med 25 mm för värmen och en separat PEM för kallvattnet
 
Tycker det beror lite på vad du får för priser på kulvertslangen. 4 pipig plast är ju inte billig direkt. Har du någon slavtank inne i huset? plast tål inte samma temperaturer som koppar heller. Som Mats skriver så har du kallvattnet i en PEM-slang. Tror du skulle ha svårt o känna skillnad på vatten som gått genom en PEM-slang och det som är direkt från brunnen/utkastaren.
 
Fundera på Logstors extraisolerade alupex-alternativ. mycket bang for buck där.
 
Nej jag har ingen slavtank i huset. Och ingen plats för det heller tyvärr. Men om jag kör kallvattnet i en PEM-slang så behövs väl inte 4-pipigt? Och en annan reflektion, finns det någon anledning att isolera tappvarmvattnet?

Logstor, säljer dom direkt till privatpersoner?
 
Isolering är bra om du vill ha varmt tappvarmvatten...

4:e pipan är tänkt för VVC och trepipig finns inte så därför kör man 4-pipig
 
Det som gäller i ditt fall om du inte ska ha elberedare i huset är fyrpipig.

De normala urvalet som finns är Uponors quattro som är mer lättjobbad pga ett något sämre isolerande material samt Maxitherms fyrpipiga som man får slita med för att böja, men den har bättre isolering.
Sen finns det en tillverkare (Elgocell) som gör kulvertar med pex och isolering av frigolitblock. Det tyckte jag känndes osäkrare med tanke på att det inte blir helt kapslat. Jag var inne på det först, men tog till slut det trygga valet.

Jag valde Maxitherm, men den var ruskigt jobbig att kröka skärpt. Men skall man förlägga den djupt så går det ju bättre. Tror att minsta bockradie är 1.3m eller nått liknande. För mig var det avgörande att isoleringen var bättre.

Jag hittade inte annat än pex i fyrpipigt när jag bestämmde mig.

Lycka till med valet.
 
Har du inte cirkulation på varmvattnet idag? Måste ta evigheter innan du får varmt vatten i kranen då?
"finns det någon anledning att isolera tappvarmvattnet?" Ja annars går ju den värmen ut i backen. oavsett om du har VVC eller inte så tycker jag du ska ha en isolerad slang. Med 30 m kulvet så skulle jag inte valt något annat än cirkulerande varmvatten.
 
Ja nu var jag lite ouppmärksam när jag var nere i "hålet" och kollade. Det är ju så att kallvattnet går i en oisolerad pem-slang vid sidan om, tappvarmvatten och returen till vvc går i kopparrör och radiatorvattnet med retur går i stålrör. Stål- och kopparrör är sedan isolerade med något sorts rörisolering modell "rund med 4 hål i". Ganska dålig passform på isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.