Hej!

Drar igång mitt gamla "inaktiva" konto för att ställa några frågor..
Vi ska förbereda vårt nybygge för parabol, men vill samtidigt förbereda huset för tv-tittande via IPTV/fiber(?) (fiber finns inte ännu).
Jag har förstått att man drar rör med ej skarvade koaxialkablar från parabolen till varje rum där man vill kunna se på tv. Vill man dessutom i ett rum kunna spela in på en kanal samtidigt som man tittar på en annan är det bäst att dra ned två kablar dit.
Men jag är ny på det här, så rätta mig gärna om jag har fel! :)

1. Kan man istället dra ned en enda koaxialkabel från parabolen till sitt serverrum och där koppla in den i en enhet som kan skicka vidare signalen till de olika rummen med mer eller mindre intakt signal?
I så fall borde väl rördragningen underlättas i och med att jag ändå tänkt dra nätverk till samma rum (minst).

2. I så fall: Kan man från den centrala enheten (Om sådan finns, vad heter den?) grena av till typ CAT6a istället för koaxialkablar till varje rum?
Jag tänker även att man då har en stor del av infrastrukturen klar för IPTV.. Men det kanske är koaxialkabel man ska använda, punkt? :)
 
Det finns specialprodukter för att åstadkomma det du vill, koaxialsignal via TP (exempelvis Lexcom), samt combiners/splitters för att köra dubbla koaxialkablar i en kabel så att säga:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ol/ovriga-tillbehor/global-sat-stacker-p30363

Men, det enklaste och billigaste är att från den framtida placeringen av din parabol dra en eller två koaxialkablar till varje TV. Detta tillsammans med ett dubbeluttag för TP vid varje TV så är du säkrad för överskådlig framtid.
 
Tack för era svar!
Håller på att läsa in mig lite mer för att se om det ger något mervärde för mig att göra enligt mitt förslag.. eventuellt inget större i mitt fall.
 
Är det inte bättre att tänka stjärnnät? Typ dra coax från parabol till central och dra coax + flera st cat6 från central till varje rum som eventuellt ska ha tv i framtiden + cat6 till alla andra rum + högtalarkabel till varje rum, 6-9 kanaler till väl valda rum och 2 kanaler till övriga? :)
 
Ja det är ju något sånt jag funderar på.. :)

Men jag ringde precis Canal Digital och de förespråkar inte stjärnnätsvarianten via multiswitch då detta skulle ge sämre kvalité. Jag är med på att det kan ge sämre kvalite om man har dåliga komponenter, men att det automatiskt ger sämre kvalité.. är det något ni håller med om?

Jag tog även upp att om man drar satkabel i stjärnnät så har man även förberett för eventuell IPTV. De sa då att de visserligen är en fördel, men kvalitén är sämre via IPTV. Stämmer det även om man har fiber?
 
Öh ok. Menar CD att dra kabel till flera rum direkt från parabolen INTE är ett stjärnnät eller? Hur menar de att det ska lösas?

Sen behöver du ju inte bygga ett stjärnnät med "parabolsignal" för att lösa TV-problemet. Jag hade inte gjort det. Jag hade haft TV-mottagare/dekodrar/inspelare/whatever i mediacentralen.
 
Slarvigt skrivet av mig! Med stjärnnät menade jag här som i en kabel från parabol -> multiswitch -> stjärnnät av koaxkablar ut till TV-rummen..

Sant, den uppsättningen har jag inte tänkt på..
 
tab_80 skrev:
Slarvigt skrivet av mig! Med stjärnnät menade jag här som i en kabel från parabol -> multiswitch -> stjärnnät av koaxkablar ut till TV-rummen..

Sant, den uppsättningen har jag inte tänkt på..
Borde faktiskt inte spela någon roll om det är typ:
2m -> splitter -> 20m eller
10m -> splitter -> 10m

Borde bli samma signalförlust oavsett. Men jag har inte superkoll på parabolgrejer. Eller, jag har kass koll.
 
Det finns aktiva grejer som gör att du kan dra en kabel till switchen och sedan flera kablar ut till rummen. Jag är inte alls förtjust i det. Jag brukar dra fem kablar från maströret (fyra till parabol och en till antenn) till en central punkt. Därifrån drar jag två kabel till varje rum (om kunden önskar det) och tre kablar till "huvud-TV:n", som de flesta brukar ha i vardagsrummet. Då kan man ha en inspelningsbar satellitmottagare och även få med 6:an via antennen om man kör Canal Digital.
Sedan kör man bara en rakskarv på de kablar man vill använda. En riktig skarv ger inga mätbara förluster. Att en switch skulle ge sämre bild stämmer inte, man kan inte få "sämre" bild. Antingen blir det bild eller ingen bild, i gränslandet börjar det hoppa och spraka men när man väl har bild är den alltid lika bra.
Det är alltid lika kul när man har varit på taket och finjusterat parabolen (för att den inte fungerar vid regn) och kommer ner och kunden öser lovord över den fina bilden. Så bra har den aldrig varit innan! Det kan inte hända. :D
Tänk på att parabol och TV-signal inte fungerar på samma sätt. En TV-signal kan man splitta utan större problem men parabolmottagaren skickar spänning till parabolen så den går inte lika lätt att dela på.
 
tab_80 skrev:
Jag tog även upp att om man drar satkabel i stjärnnät så har man även förberett för eventuell IPTV. De sa då att de visserligen är en fördel, men kvalitén är sämre via IPTV. Stämmer det även om man har fiber?
Jag är inte särskilt bra på IPTV men de gånger jag har kopplat in det ska man dra datakabel ut till rummen, inte koaxialkabel. Så om du har dragit koaxialkabel till rummen är det i mitt tycke inte alls förberett för IPTV.
 
Varför inte installera en TV-server och köra intern IPTV direkt?

Jag kör Mediaportal (www.team-mediaportal.com) sedan många år och är mycket nöjd. I mitt fall har jag Boxer, men det går tydligen att köpa CAM-modul för CanalDigital till TV-kort i datorn också. Grymt skönt att slippa flera kort, vara begränsad till en TV osv. Alla datorer i huset (7st) är numera en TV också...

Inget för den som inte kan lite om nätverk, men en grym lösning för den som kan och vågar.

Mina barn vet inte vad DVD eller CD är, allt streamas via MP till datorer och sedan två veckor tillbaka även till mobiltelefonerna som även de numera fungerar som TV via aMPdroid...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42: hm.. jag får kolla upp det där med mediaportal..

Müssli: Intressant input!
Och du har så klart helt rätt i att koaxialkabeln inte hjälper för framtida IPTV. (skulle kanske isf byta ut coax mot cat6a+baluner(?) om det nu skulle funkar, men näe..)

Så nu funderar jag på vad jag egentligen får för fördelar/nackdelar med att dra parabolkablaget via multiswitch jämfört med att dra coaxkablarna direkt från parabol till varje TV-rum..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.