Hej!

Har idag en FLVP IVT/ES 480 från -98. Vi gör på 115 kvm boyta och 115 kvm källare plus garage av med 30000 kWh per år!

Ventilationen i huset är förmodligen under all kritik. Friskluftsventiler finns endast i källaren.

Funderar nu på bergvärme samt balanserad ventilation. Någon med erfarenhet av dessa båda ihop? Bergvärmepumpen borde väl kunna användas till att värma tilluften? Vattenbatteri? Skulle man även kunna kyla tilluften med kyla från borrhålet sommartid?

Ge mig gärna exempel på utrustningar somskulle kunna fungera ihop.

 
Jag ar inte expert, men har nyligen kollat av marknaden lite... OK - berg eller markvarme ar bra, man kanske inte tjanar igen det hela om man ska ha en payoff tid pa 5 ar eller sa, men man tar i alla fall avsevart mindre pa jordens energilager...

Tar du bort FLVP behover du en flakt som suger ut ventilationsluften ur huset. Dock knappast lont att skaffa varmevaxlare - det ar sa billigt att varma med bergvarmepumpen att du aldrig tjanar igen varmevaxlaren. Bara kanske battre komfort om du slipper kallt drag dar ventilationsluften kommer in?

Kyla i samband med varmepump funkar sa att du borrar ett djupare hal och drar in sarskilda flaktkonvektorer - en slags vaggelement med inbyggd elflakt som sprider kyla. Inga jattepengar, men kolla lite sa att det inte blir nagra framtida problem med kondens pa de kalla roren som gar till konvektorerna?

Skaffa in offerter fran sag 5-10 leverantorer sa far du bra hum om vad experterna tycker att du ska satta in.
 
Till min Nibe Fighter finns det ett tillval för just kyla via just borrhålet.

 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.