Lägger in en brandfackla:cool: angående pannan:

http://www.youtube.com/watch?v=eA19dV5G_FI

OBS! Han tänder med ett tidningspapper.......(1:40 in i filmen)

Säger det från början, den här pannan kostar mer än ovan nämnda pannor.
 
Calmarpannan och Inovan är två olika produkter...

Laddomaten sätter du väl bakom pannan, under rökröret.
 
Vilken är din favorit panna då mats ?
Blir det inte lite trångt att ha laddomaten bakom panna ?
Ser man inte tempmätarena på den och det blir rätt bökigt att koppla in den ?
 
Ett annat stort problem är ju att hitta en rörkrökare som man inte behöver visa allt själv och behöva förklara varför .utan vet hur allt ska va .
Nån som vet nån bra nära Linköping ?
 
Rca1959
30kw är ju lite för lite effekt , får man ju elda i typ 10 timmar för att ladda 5 kubik.
 
vedmannen skrev:
Vilken är din favorit panna då mats ?
Blir det inte lite trångt att ha laddomaten bakom panna ?
Ser man inte tempmätarena på den och det blir rätt bökigt att koppla in den ?
En Gaselle 80 skulle väl passa bra ihop med den tanken. 195 liter ved, spaksotning, asklåda under. Annars är ju Inova 50 ett bra alternativ som "reas ständigt" på Rinkaby Rör.

Med bakom menar jag på kortsidan bak som du har fri åtkomst till, ger kort rördragning till tanken. Mätarna tittar du på bara i början.
 
Mats ,Får nog inte ha en 80kw panna, efter 60kw ska det väl va ett
enskilt pannrum ?
Annars är det bra med spaksotning nått som innova pannan inte har och den verkar va rätt mycket mer att göra på den vid sotning om man ska gå efter manualen.
 
Redigerat:
Rca1959. Hittar inga priser på eta pannan eller fröLing men antar att dom kostar runt 60 ?
 
Fröling S4 40kW listpris 9.304 euro plus moms.. EU-moms är 20%

Panna över 60kW så gäller EI60 för hela rummet, det är nog allt.. EI30 för pannor under 60kW
 
Samma panna finns som 60 kW om du inte vill bygga ett brandsäkert pannrum, men det bör du göra oavsett (tycker jag)
 
Tror man kan få en ETA sh 40 med 225L vedvolym hemkörd på gården för ca 85 tusen (inkl.moms) Då medföjer deras egna laddkoppel också. Ingen termostathistoria som tex Laddomat 21 utan typ shuntstyrning istället.

Mitt tips på pannval är att undvika vedpannor som tillsätter primärluften högt upp i vedmagasinet. Dessa är betydligt känsligare för torr ved eller barrved då det lätt blir övertändning i vedmagasinet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
Runt dubbla priset då :p
Blir ett brandklassat pannrum men hade tänk mig 30ie.
En 40 kw panna skulle behöva brinna 8 timmar för att ladda tanken eller räknar jag fel ?
 
Runt dubbla priset då :p
De tusenlapparna som skiljer mellan vedpannorna är väl ändå bra mycket mindre än din felmarginal för kostnaden av hela nya husbygget? (y)
 
Jo det är ju sant, det skulle ju va rätt fint att slippa laddomaten och bara ha pannan och 2 rör in i väggen i pannrummet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.